Slagvaardiger en dynamischer

Pagina in Inspiration van december 2013. Over het gebruik van de Bijenkorf app.

De nieuwe directie onder leiding van Jan Berger constateerde eind 1999 dat er wat scheurtjes waren gekomen in de realisering van het lange termijn-strategisch beleid. Evaluatie door een interne studiegroep constateerde dat de platte organisatie leidde tot tekortkomingen in de uitvoering. Besloten werd om de functie van directeur inkoop op te splitsen in die van een directeur merchandising-mode en een directeur hardware.

Het accent werd nog sterker gelegd op vernieuwingen, bovendien zou de hele organisatie slagvaardiger en dynamischer moeten worden. En er moest nog krachtiger ingezet worden om het aantal vaste klanten van 300.000 naar 400.000 te doen groeien.

Het accent werd nog sterker gelegd op vernieuwingen, bovendien zou de hele organisatie slagvaardiger en dynamischer moeten worden.

Er werd een duidelijk begin gemaakt met multichannel door het opstarten van E-commerce (online kopen), wat in een latere fase zou moeten uitgroeien naar omnichannel (een online winkel met voorraad voor alle filialen en Woerden, waarbij de klant zelf bepaalt waar en wanneer de aankoop geleverd moet worden).

Voor de hele organisatie werd de uitvoering van deze plannen een flinke uitdaging, die wel weer nieuwe personele impulsen gaf.

De online winkel ging in oktober 2000 van start, met als ambitie om in 2002 een aanbod beschikbaar te hebben van vijftienduizend verschillende artikelen. Voor de nieuwe e-commerce afdeling en het uitgebreidere call center was het een hele opgave er een succes van te maken.


In de wereld van de traditionele retailers was de Bijenkorf met zijn eigen online winkel een absolute voorloper. Het aanbod , in eerste instantie vooral gericht op de groep vaste klanten, bestond aanvankelijk uit boeken, cd’s, cosmeticaproducten en een aantal basisartikelen. Ook werd er al snel de huwelijks- en geschenkenservice aan toegevoegd. Toen dat eenmaal een succes bleek, is e-commerce in een stroomversnelling geraakt.