De grillige consument

Het Bijenkorf inkoop instructie boek uit 2001

Maar de tijden veranderen, en dus ook de wensen van de klant. Die is niet langer tevreden met uitsluitend het aankopen van de benodigde artikelen, maar is op zoek naar ervaringen (experience) en avontuur. Kon vroeger worden volstaan met één complete collectie per seizoen, nu moest er, om interessant te blijven, continu vernieuwd worden, en dus meerdere collecties per seizoen worden aangeboden. Het draaide voortaan om dynamiek en flexibiliteit. De aanvoerlijnen moesten korter worden en er moest snel ingegrepen kunnen worden. De Bijenkorf werkte op dat moment met 1500 verschillende leveranciers van over de hele wereld en de samenwerking met hen was cruciaal. Daarom kreeg de inkoper de hulp van een merchandiser en een visual merchandiser. Dit drietal moest in samenwerking met de leverancier de assortimenten voor de winkel verzorgen. Voor de opleiding en training van alle functionarissen werd in 2001 een nieuw instructiehandboek geschreven, het Bijenkorf Inkoopboekje.

Wave verkooptraining certificaat deelnemr 2004

Wave bericht in BijenKorf november 2005