De Bijenkorf overgenomen door Selfridges

Het logo van de Selfridges Group in Londen.

In 2010 werd de Bijenkorf overgenomen door de Selfridfes Group, volgens de Bijenkorfdirectie en Maxeda de beste partij om de strategie van de Bijenkorf verder te ontwikkelen. Het in 1909 opgerichte familiebedrijf Selfridges, met warenhuizen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Canada, zag de aankoop van de Bijenkorf als ''een geweldige mogelijkheid om haar intrede te doen in de Nederlandse markt en een aanwinst op het portfolio van internationale winkelketens''.

In 2010 werd de Bijenkorf overgenomen door de Selfridfes Group, volgens de Bijenkorfdirectie en Maxeda de beste partij om de strategie van de Bijenkorf verder te ontwikkelen.

Selfridges constateerde dat de strategie van Premium Experience and Flagshipstores van de beide bedrijven grote overeenkomsten vertoonden. Als belangrijkste verschillen zag het managment dat bij Selfridges een world class service cultuur heerste waar de Bijenkorf van kon leren, terwijl zij konden leren van de bij de Bijenkorf goed werkende State of the art systems and CRM

De Bijenkorf kreeg alle ruimte om grote investeringen te doen en daarmee bijna alle filialen wat betreft winkelinrichting op topniveau te brengen, naar voorbeeld van Amsterdam, waar de vernieuwingen zeer succesvol waren.

Wel had deze Premium Experience strategie tot ingrijpend gevolg dat in 2013 de grotere filialen in Arnhem en Enschede gesloten moeten worden, in 2016 gevolgd door de modefilialen in 's-Hertogenbosch, Breda en Groningen .