De beroemde levensmiddelenafdeling

De levensmiddelen afdeling in het filiaal Den Haag, 1936.

Behalve zich in de Bijenkorf laten verwennen in verschillende horecagelegenheden, konden de klanten er ook uitgebreid inkopen doen ten behoeve van hun eigen culinaire aspiraties. Daartoe werd in 1915, een jaar na in gebruikneming van de eerste lunchroom, op de vierde etage een spectaculaire levensmiddelenafdeling geopend, met een rijk assortiment aan kruidenierswaren, van nederige bonen (19 cent per liter) tot kreeft in blik (vanaf 48 cent), dat indien gewenst gratis thuisbezorgd werd. In de jaren twintig werd deze succesvolle afdeling in Amsterdam vergroot tot 1250 vierkante meter en was daarmee de grootste kruidenier in de stad.


In 1950 werd daar gestart met de unieke promotie 'Kijken en Keuren', waarmee de Bijenkorf ieder jaar de klant op ideeën bracht voor een bijzonder kerstdiner. Op de levensmiddelenmarkt werden de delicatessen gepresenteerd en kon er geproefd worden. De klanten werden gelokt met advertenties als Topmerk-soepen uit zes landen, Ontdek Amerikaanse cocktail ideeën of Geniet van Italiaanse specialiteiten als ravioli, eiermacaroni en sugaravio.


De landenacties, die de Bijenkorf vanaf de jaren vijftig organiseerde, boden de levensmiddelenafdeling alle kans de meest exotische producten te presenteren. Met natuurlijk de bijbehorende sauzen, kazen en wijnen. De Bijenkorf heeft voor de Nederlandse markt altijd een belangrijke rol gespeeld in de emancipatie van wijn en sherry.

Behalve zich in de Bijenkorf laten verwennen in verschillende horecagelegenheden, konden de klanten er ook uitbreid inkopen doen ten behoeve van hun eigen culinaire aspiraties.

Levensmiddelen etalage in Den Haag in 1930.

Het eerste affiche van Kijken en Keuren in 1950.

Wim Baars inkoper levensmiddelen in het Bijblad, najaar 1979.

Tweede pagina van het eerste affiche van Kijken en Keuren, 1950.