Slot

Pagina in de Bijenkorf, maart 2019

De Bijenkorf heeft haar invloed op de Nederlandse consument in de loop der tijd verschillende keren zien veranderen. Bij de start van het eerste warenhuis in Amsterdam op de Dam bepaalde zij haar invloed met name door de uitbouw van haar sterkten vanuit de Nieuwe Dijk met de stoffenafdeling. Die kreeg de meest prominente plaats in het warenhuis nl. in de lichthal. De inkopers slaagden er voortdurend in om de nieuwste dessins, de nieuwste materialen te presenteren uit de landen die het meest vooraanstaand waren. Na de WOII versterkte zij die invloed nog eens door het zelf maken van de mode via een scala aan patronen en modieuze garnituren te versterken. Duidelijk inspelend op de trend van Nederlandse zuinigheid en vlijt. Weliswaar kwam ook na WOII langzaam aan ook de damesconfectie van de grond maar het zou nog tot ver in de zestiger jaren duren vooraleer haar invloed op de Nederlandse huisvrouw impact begon te krijgen.

Vanaf 1979 bij de start van de nieuwe reeks landenacties en de komst van Bij-journaal groeide de invloed van de modetrends vanuit de Bijenkorf op de Nederlandse consument sterk

Bij de start van de opkomst van de merken te beginnen bij de cosmetica maar al snel ook in de mode kwam de omslag van de stoffenafdeling naar de mode. Bij de invoering van de Strategische Heroriƫntatie met de sterke uitbreiding van de verkoopvloeroppervlakten voor de damesmode en later voor de herenmode konden de merken en de eigen merken sterk qua invloed groeien. Vanaf 1979 bij de start van de nieuwe reeks landenacties en de komst van Bij-journaal groeide de invloed van de modetrends vanuit de Bijenkorf op de Nederlandse consument sterk. Ook de modebladen onderkenden die invloed en kwamen voortaan wekelijks om monsters op te halen voor hun mode rapportages.

De sterkste invloed van de mode op de Nederlandse consument was de periode van 1990 tot 2005. In die tijd werd het onderscheidende vermogen het sterkst gevormd door zowel de landenacties, de sterke ontwikkeling van de eigen mode merken en de huiscollectie als ook de opkomst van de mainstream-merken in de Bijenkorf. Bij de verdere uitbouw van merken en premium-merken werd de invloed direct door deze merken overgenomen en verliep minder via het warenhuis.

Beeld van website van de Bijenkorf in 2018


Advertentie uit 1936