Het begin

De stoffenafdeling in de lichthal Amsterdam, 1941.

Vanaf het begin van zijn bijna 150-jarige geschiedenis heeft de Bijenkorf altijd alert gereageerd op de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen in de samenleving. Hoe groot de invloed daarvan was op de klanten werd enerzijds bepaald door de variatie en vernieuwing van het goederenaanbod, anderzijds door de voortdurende veranderingen in de maatschappij.


Op de eerste etage van het nieuwe warenhuis op de Dam kregen stoffen en fournituren de mooiste plek: de lichthal.

In 1870 begonnen aan de Amsterdamse Nieuwendijk als Magazijn de Bijenkorf, in stoffen en fournituren, bleef de Bijenkorf na de grote verhuizing naar de prestigieuze nieuwe vestiging aan de Dam het succesvolle concept trouw: op de eerste etage van het nieuwe warenhuis kregen stoffen en fournituren de mooiste plek: de Lichthal.

Door de toestroom van nieuwe klanten groeide ook het aantal afdelingen: van 22 naar maar liefst 80, met als belangrijkste trekpleister japonnen, mantels en bonnetrie. Eerder waren ook de zelfmaakmode en het zelf breien prominent uitgebracht op de mode-etage. Daarnaast werd de ontwikkeling van de eigen collecties steeds belangrijker, met als gevolg dat de afdeling styling al snel uitgroeide tot het vitale hart van de Bijenkorf, dat het tot op de dag van vandaag is gebleven.


Mode-advertentie, 1938.

Lingerie-advertentie, 1913.