Het belang van de mode

Voorpagina Inspiration, maart 2015.

De levensstijl van de consument heeft invloed op zijn of haar merkenkeuze en alle overige aankoopbeslissingen. Mode wordt gebruikt als een middel om onszelf uit te drukken en anderen te kunnen plaatsen binnen onze complexe maatschappij. De kleding die iemand draagt, bepaalt hoe we diegene inschatten en welke sociale positie of welke rol in de maatschappij we hem of haar toedichten. Iemand in een strak pak zullen we anders beoordelen dan iemand met een hoodie bijvoorbeeld. Voor modemerken betekent dat hun product verkocht kan worden aan de hand van het imago dat de kleding of het merk draagt. Dat imago kan door bedrijven zelf vormgegeven worden.

De levensstijl van de klant heeft invloed op zijn of haar merkenkeuze en alle overige aankoopbeslissingen.

Vaak blijkt dat we eerder op basis van emotie dan van vanuit ratio aankopen doen. Onze emotie wordt gevoed door onze normen en waarden, de cultuur waarin we zijn opgegroeid.


De Bijenkorf wilde aan die culturele behoeften en emoties uitdrukking geven, onder meer via afdelingen als Chill Out, de opbouw van werelden, thema’s van het seizoen, trends in het jaar en de combinaties van producten die de klant een positief lifestylegevoel gaven.

Pagina in Inspiration van maart 2015.

Pagina in Inspiration van maart 2015.

Pagina in Inspiration van maart 2015.