De Tweede Wereldoorlog

Textieldistributiekaart, 1941.

Direct na de invoering van de textieldistributie, in augustus 1940, schoot de Bijenkorf de klanten te hulp door een gedetailleerde folder uit te brengen, waarin van badmantel tot zakdoek aangegeven stond hoeveel punten voor elk kledingstuk moesten worden ingeleverd. Kunst- en natuurzijde waren puntenvrij, evenals alle stoffencoupons. Maar hoe vindingrijk de problemen ook werden opgelost, het was oorlog en de mode lag plat.


Wel kwam de Bijenkorf met suggesties om kleding die men nog in de kast had, te vernieuwen door het aanbrengen van kleine veranderingen waardoor oude jassen en japonnen er weer als nieuw uitzagen.


Wonderlijk genoeg bleef er, ondanks alles, nog altijd een aanbod van nieuwe kleding.


Een gedetailleerde folder voor de puntenkaart, waarin van badmantel tot zakdoek aangegeven stond hoeveel punten voor elk kledingstuk moesten worden ingeleverd

De wederopbouw van Nederland

Na de Tweede Wereldoorlog likte Nederland zijn wonden en werd begonnen met de wederopbouw. Niet alleen was een aanzienlijk deel van de infrastructuur, zoals bruggen, wegen en spoorwegen vernield, ook waren tal van huizen, winkels en warenhuizen vernietigd of beschadigd. Met vereende krachten en grotendeels dankzij het Marshallplan, werd het land weer tot leven gewekt.


Mode-advertentie uit 1943.

Van oud nieuw maken een klantenfolder, 1944.

Van oud nieuw maken een klantenfolder, 1944.

Van oud nieuw maken een klantenfolder, 1944