Nieuw commercieel elan

De eerste mode Bij journaal, mei 1979.

In de loop van 1979, bij de start van de grote verbouwingen in Amsterdam, begonnen de resultaten van de grote renovaties en Strategische Heroriëntatie merkbaar te worden, terwijl op commercieel gebied een nieuw elan zichtbaar werd. Het begon met de Amerika actie (I Love New York), voorbereid door een team onder leiding van Emile Crince Le Roy. Een heel nieuw soort landenactie, waarover het personeelsblad van 24 augustus jubelde: 'Zoiets is in jaren niet meer vertoond!' Met veel speciaal voor dit evenement ingekochte artikelen speelde Amerika drie weken lang de hoofdrol in kleuren, muziek, geuren, smaken en materialen. . Deze actie zou het begin worden van een lange reeks landenthema’s.


Nieuw commercieel elan door het nieuwe Bij journaal dat 10 keer per jaar ging verschijnen.

In maart 1979 verscheen de eerste echte BIJ journaal. Een Magalogue, de succesvolle combinatie van magazine en catalogus, dat niet alleen de sfeer, maar ook de inspiraties en de lifestyles in de Bijenkorf over het voetlicht moest brengen. In eerdere hoofdstukken hebben we uitgebreid over de innovatie gerapporteerd. Ook de daaropvolgende Sinterklaascatalogus werd uitgevoerd conform de filosofie van de BIJ journaal.

De cover was van de beroemde Poolse illustrator Waldemar Swierzy, die speciaal naar Nederland was gekomen om inspiratie op te doen. De Sinterklaascatalogus was veranderd in een magazine.

Tegelijkertijd kregen de etalages door sprookjesachtige taferelen – met onder meer De Nachtegaal en De Keizer een feeërieke uitstraling die voor Nederland ongekend was.