Basics

De Perfecte basis Bij februari 2001.

De Bij van februari 1993.

In de Bij van februari 1993 werden de basics, essentiële basisartikelen, gepresenteerd.

Dit zei Jan Berger, in die tijd groepscoördinator mode hierover:

“Het uitgangspunt van deze Basis Bij is: de winter is voor het grootste deel achter de rug, het voorjaar lokt. Aan de echte vernieuwing van je garderobe ben je nog niet toe, dus je begint met incidentele aanvullingen. Daarop spelen we in, door in ons spectaculair modenieuws in de mode-Bij van maart te laten zien wat we op dat gebied allemaal in huis hebben. Met de nadruk op de eigen collectie, want daarin ontwikkel je de basics en kun je de prijs interessant houden.”

De Bijenkorf was sterk in basics en kon zich daar goed mee onderscheiden van de concurrentie. Alle basic-artikelen werden onder eigen label gebracht, waardoor exclusiviteit gegarandeerd was en het onderscheid ten opzichte van de concurrentie nog duidelijker werd.


De kracht van nieuwe modemerken, de eigen merken BHC (Bijenkorf Huis Collectie), en GreenHills en Scenario werd via de Bij helder over het voetlicht gebracht

De kracht van nieuwe modemerken, de eigen merken BHC (Bijenkorf Huis Collectie), en GreenHills en Scenario werd via de Bij helder over het voetlicht gebracht. De directie had zich ten doel gesteld om gemiddeld zes procent boven het gemiddelde van de gelijksoortige detailhandel te presteren. Het voornaamste middel om dat de bereiken was het verhogen van de opkomstindex en de conversie. De assortimentsaanpassingen waren daarbij essentieel. De groei naar premiumship moest gerealiseerd worden door het aantal merken uit te breiden tot veertig procent van het totale assortiment.

Uitbreiding en vernieuwing van het assortiment moesten vooral komen van de kansgroepen, zoals Woningtextiel, Huishoud, Schoenen en Huishoudtextiel. En van de zogenaamde koestergroepen: Damesmode, Herenmode en Cosmetica. De samenstelling van het assortiment zou moeten bestaan uit veertig procent merken, een versterkte eigen huiscollectie BHC en zeker driehonderd basics. Dankzij de drukbezochte Modefestivals, de attractieve Bij – heel bijzondere uitgaven ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan in 1995, en de populaire vaste klanten mailings, horen de jaren negentig wat betreft de mode in Nederland tot de meest invloedrijke periode uit de geschiedenis van de Bijenkorf.

Pagina uit BijenKorf van 1986 over de Bijenkorf Huis Collectie.

Pagina uit BijenKorf van 1986 over de Bijenkorf Huis Collectie.

Greenhills pagina uit de Bij van maart 2002.

Scenario pagina uit de Bij van maart 2005