Afscheid van de papieren communicatie

Privilege member mailings van 2018.

In april 2014 kondigde directeur Marketing Robert Bohemen aan dat klanten van de Bijenkorf voortaan digitaal worden geïnformeerd. De warenhuisketen stopt met de verzending van miljoenen folders en brieven; communicatie met de klant verloopt via e-mail, apps, social media en de website met de consument. Volgens Bohemen is het online bereik aanzienlijk veel groter dan via hard copy boekjes.


Communicatie met de klant verlooptvanaf april 2014 uitsluitend via e-mail, apps, social media en de website met de consument.

Zo werden de beroemde Drie Dwaze Dagen-boekjes in 2013 maar liefst 3,7 miljoen keer online bekeken. Met zo’n 600.000 online views van het blad Inspiration overstijgt ook dit aantal de papieren oplage. Daarnaast bereikt de Bijenkorf met de e-mail nieuwsbrief een miljoen geïnteresseerden, wordt de Bijenkorf App 80.000 keer per week bekeken en heeft de warenhuisketen bijna een half miljoen likes op Facebook, 65.000 Twittervolgers en duizenden belangstellenden via de Bijenkorf Instagram-, -Google+ en Pinterest-accounts.

Niet verwonderlijk dus dat de directie besluit de papieren communicatie terug te brengen tot uitsluitend het blad Inspiration, de boekjes voor de Maffe Marathon en de Drie Dwaze Dagen.

Het geld dat de Bijenkorf op deze manier bespaart, wordt geïnvesteerd in ontwikkeling van digitale media en de multichannel-strategie. “Onderzoek toont aan dat klanten ook digitaal willen communiceren, mits de benadering is afgestemd op hun persoonlijke interesses. Investeringen in nieuwe technische mogelijkheden, waarbij de Bijenkorf app een hoofdrol speelt, maken dit mogelijk,” aldus Bohemen.


Privilege member mailings van 2018.

Privilege member mailings van 2018.

Privilege member mailings van 2018.