Advertenties
Voorjaarsadvertentie 1927.
Behalve via de etalages werd ook in krantenadvertenties het uitgebreide assortiment van de Bijenkorf onder de aandacht gebracht. In de jaren twintig en dertig waren die advertenties nog vrij eenvoudig van karakter: een simpele tekening van één of meerdere figuren of een aantrekkelijk geprijsd product. Ook de uitbreiding van het assortiment van 22 naar 80 afdelingen werd via de dagbladen wereldkundig gemaakt.
De uitbreiding van het assortiment van 22 naar 80 afdelingen werd via de dagbladen wereldkundig gemaakt.
Tot en met de Tweede Wereldoorlog veranderde er weinig in de manier waarop de Bijenkorf met de klanten communiceerde. Wel wisselden de assortimenten en werden er voortdurend nieuwe commerciële programma’s uitgedacht, vooral na de komst van de communicatiedeskundige Martin Lederman in 1931. Het vertrouwde seizoenspatroon bleef de basis voor de communicatie met klanten, daar werd dan ook met de advertenties op ingespeeld.
Vanzelfsprekend werd tijdens de oorlog de frequentie van adverteren aanzienlijk verlaagd. De schaarste aan goederen begon in de tweede helft van 1943 nijpend te worden. Het Rijksbureau voor de distributie van textielgoederen verbood de levering door de leveranciers. Om de klant toch te kunnen inspireren werden er folders gemaakt hoe men van een oude jurk een nieuwe creatie kon maken.
Advertentie 1917 najaar met herfstmodellen. Uit "Een wandeling door de Bijenkorf". Eeuwboek 1970
Advertentie 1917 najaar met herfstmodellen. Uit "Een wandeling door de Bijenkorf". Eeuwboek 1970
Advertentie 1923 voorjaar met zomermodellen. Uit "Een wandeling door de Bijenkorf". Eeuwboek 1970.