Teloorgang van de meubelafdeling

Pagina uit Inspiration, maart 2010 Benno Premsela design.

Pagina uit de Inspiration van maart 2010 Gispen 405.

Pagina uit Inspiration, maart 2010 Gelderland.

Doordat het steeds moeilijker werd om een vuist te maken tegenover belangrijke concurrenten, Ikea voorop, verloor de meubelafdeling in 2000 steeds meer verkoopoppervlak in de vestigingen. Ook de zogenaamde Home Heroes konden veel beter hun kracht tonen door een scala aan merken van internationale allure te brengen. En dan waren er nog nieuwe formules als Rivièra Maison, die zich positioneerden op delen van het Bijenkorfassortiment. Het voorjaarsevenement Ons Huis Ons Thuis, de beroemde OHOT, dat vanaf 1948 ieder jaar was gehouden, moest van het toneel verdwijnen. Sindsdien werd de naam slechts intern nog wel als werknaam gebruikt voor de voorbereiding van het nieuwe woonseizoen. Zelfs in BIJ magazine werd nog maar beperkt aandacht besteed aan de meubelafdeling, al werd er nog wel een Verbijsterend-aanbod gepromoot. Onder de titel Grafisch design publiceerde BIJ magazine in 2001 nog even een wat breder aanbod: een Verbijsterend-aanbieding van een bank en een set tuinmeubelen. En tijdens de landenactie Glamour of India, in 2004, werden enkele pagina’s gewijd aan meubelen uit India, in combinatie met moderne houten meubelen naar Nederlands ontwerp. Een jaar later volgde Land-scape, met een in moderne landelijke sfeer ingerichte woon- en slaapkamer.

Maar met de dag werd duidelijker dat door de verminderende presentatie van meubelen in de winkels ook de aandacht hiervoor in BIJ magazine werd teruggeschroefd. Bij het 140-jarig bestaan van de Bijenkorf, in 2010, verscheen BIJ magazine in een nieuwe vorm en onder een andere naam. De oude BIJ zou voortaan als Inspiration door het leven gaan. In het eerste, tevens jubileumnummer, werd toch weer aandacht besteed aan meubelen, door middel van een viertal pagina’s met de Design klassiekers zoals de Gispen 405, de Gelderland-zitbank 4800 en de Lotek-lamp van Benno Premsela. Ook verscheen er nog een interessant artikel over wonen in de toekomst. Voor de online generatie wordt de woonkamer een entertainment room, schreef Jeroen Junte. Geen snoeren of deuren meer, maar een vloeiend en toch warm interieur, vol persoonlijke items. 'Nog even en het zelfdenkende huis is een realiteit', meende de schrijver.

In 2014 besloot de Bijenkorf om de meubelafdeling volledig op te heffen. Inspiration van september 2013 bracht nog eenmaal twee pagina’s meubelen van het merk Linteloo, een leverancier waar de Bijenkorf ruim vijftien jaar zaken mee had gedaan. Daarmee werd een lange periode van successen in de woonafdeling afgesloten. Jaren waar met heimwee aan zal worden teruggedacht.

Pagina uit Inspiration van maart 2013 Linteloo meubelen.

Pagina uit Inspiration van maart 2014.