De eerste stijlmeubelen

Ontwerp van Simon Krieks uit 1925.

Naast commerciële overwegingen speelden ook ideële motieven een rol bij de vernieuwingsdrang van beide oprichtersfamilies: zij wilden het publiek enthousiast maken voor de moderne vormgeving en deden dat door middel van wervende presentaties en exposities. Maar wat betreft de nieuwe stijl was de meubelafdeling een nakomertje, althans tot de opening van de Haagse Bijenkorf.


In 1925 werden de eerste moderne meubelen getoond, onmiskenbaar in de stijl van de Amsterdamse School die ook werd toegepast bij de bouw van de Bijenkorf in Den Haag. Vermoedelijk werkte de bekende meubelontwerper Simon Krieks toen voor de Bijenkorf, vertelde Ileen Montijn in ‘t Gonst, een jubileumuitgave uit 1995.


De families wilden het publiek enthousiast maken voor de moderne vormgeving en deden dat door middel van wervende presentaties en exposities.

In de jaren dertig wierp de meubelinkoper Verhoog van het Haagse filiaal zich volledig op de vernieuwing van zijn afdeling. Ontwerp en fotografie van de brochures legde hij in handen van de bekende fotograaf Paul Schuitema, die daarvoor dankbaar gebruikmaakte van het dakterras op de door Dudok ontworpen Rotterdamse Bijenkorf. Evenals hun collega’s van de mode konden de meubelinkopers hun collecties naar eigen smaak en inzicht samenstellen. Daarbij gingen zij voortvarend en nogal eigenzinnig te werk: een Bijenkorf folder uit 1938 toont naast de vertrouwde old finish, ook een zitje van stalen buismeubelen. Maar hoe innovatief ook, zakelijk gezien was dit nieuwe meubilair nog weinig succesvol: old finish eikenhout hield de afdeling drijvende. In een woonfolder uit 1935 werden onder het thema


“Behaaglijkheid” alle verschillende stijlen afgebeeld: van koel modern tot warm gezellig. Behalve op het gebied van meubelen, is de Bijenkorf in de jaren dertig ook in andere aspecten van vormgeving een warm pleitbezorger van het Nederlandse ontwerp.


Op de woonstoffenafdeling werd de complete collectie van De Ploeg (uit Bergeijk) gepresenteerd, met onder meer de populair geworden dobby stof, een effen katoenen weefsel met een iets onregelmatige structuur. Dobby zou decennia lang dé stof voor slaap-, logeerkamers en zomerhuisjes worden.


Een zitje uit de Bijenkorf collectie van de meubelafdeling in 1925.

Meubel advertentie 1925 uit dossier 929 van KBB in het Amsterdams Stadsarchief.