De betekenis van Premsela

Affiche gebruikt bij de tentoonstelling Pioniers van het Heden van 1961 tot 1963.

Na een afwezigheid van vijf jaar kwam Benno Premsela in 1956 weer terug in de Bijenkorf, nu in vaste dienst als sales promotionleider van Amsterdam, samen met Anni Apol, in die periode hoofd etalagedienst in filiaal Den Haag. Apol gooide de ingesleten gewoontes als de versierwoede of de verboden kleurencombinaties groen-blauw overboord. Benno Premsela op zijn beurt zag etalages niet langer als volgepropte uitstalkasten, maar als een virtuoos samenspel van producten en kunst. Hij componeerde artikelen aan de hand van kleur, thema, seizoen, land en soort. Doordat hij kunstenaars, fotografen en couturiers bij de inrichting betrok, kregen de etalages de werking van kleine tentoonstellingen in de openbare ruimte.


Benno Premsela zag etalages niet langer als volgepropte uitstalkasten, maar als een virtuoos samenspel van producten en kunst.

In 1961 organiseerde hij samen met Friso Wiegersma in negen etalages een tentoonstelling waarbij ontwerpen van aartsvaders van het modernisme als Thonet, Berlage en Rietveld werden afgezet tegen doorsnee-interieurs. Met als titel Pioniers van het Heden, werd met deze expositie de boodschap uitgedragen dat de nieuwe tijd definitief was aangebroken. In 1962 nam Premsela afscheid van de Bijenkorf om zijn carrière elders te vervolgen.


Dit tot spijt van de directie, getuige een dankbrief van 7 september 1962, waarin Hans Isaac onderstreepte hoe bepalend de invloed van Benno was geweest voor het imago van de Bijenkorf en op de positiebepaling van de woonafdelingen in het bijzonder. Met het vertrek van deze bijzondere ontwerper werd een tijdperk van indrukwekkende vernieuwing afgesloten.

Pagina’s uit de folder behorende bij de tentoonstelling Pioniers van Heden in 1961-1963.

Pagina’s uit de folder behorende bij de tentoonstelling Pioniers van Heden in 1961-1963.

Pagina’s uit de folder behorende bij de tentoonstelling Pioniers van Heden in 1961-1963