22/29
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
  • Editions
01 Opening foto
02 Index
03 Feesten in de Bijenkorf
04 Eldorado
05 Knutselen en schilderen
06 Nieuwe records
07 Verbluffende etalages
08 Sint in de lunchroom
09 Bekende Nederlanders
10 Het Sint Nicolaas-ABC
11 Hofleverancier van Sint Nicolaas
12 Zaakwaarnemers van de sint
13 Ontwikkelingen op de speelgoedafdeling
14 Lastige keuzes
15 De beroemde klimpieten
16 Pieten terug van weg geweest
17 Discussie rondom Zwarte Piet
18 Pakjesavond
19 Feestelijke Finale
20 De culinaire traditie
21 De gedekte tafel
22 Van Sint naar Kerst
23 I am dreaming of
24 Zes pijlers
25 Op weg naar een nieuw millennium
26 Het keerpunt
27 Veranderingen
28 Turn on the lights
29 Nawoord

Van Sint naar Kerst

Voorpagina Bij van december 1982

Kerstboom in de Bijenkorf Amsterdam in 2006

Als op 6 december de Pieten plaatsmaakten voor de kerstboom werd de winkel door vaardige handen in rap tempo klaargemaakt voor de feestelijke finale. In de jaren ’50 werd Kerstmis in de Nederlandse huizen nog bescheiden gevierd; katholieke gezinnen haalden het kerststalletje uit de kast, bij families van protestantse huizen werd de sfeer vooral bepaald door de kerstboom, destijds nog karig versierd met wat slingers en echte kaarsjes. Wel een hoogtepunt in bijna alle gezindten was het kerstdiner. Vandaar dat de Bijenkorf in 1950 het culinaire evenement Kijken en Keuren in het leven riep, een traditie die tot en met 1978 gehandhaafd bleef.

In 1979, na de opheffing van de levensmiddelenafdeling, moest er een nieuw concept worden bedacht om invulling te geven aan de feesten van december. 1979 was ook het jaar waarin voor het eerst het Bij-journaal verscheen. En de december uitgave stond volledig in het teken van de kerstsfeer in huis: versiering van de kerstboom, ideeën voor het maken van de kersttafel, speciale feestkleding voor het hele gezin. "Kijken en keuren" werd vervangen door de creaties van de meesterbanketbakker en de wijnclub zorgde voor de nodige inspiratie als het om passende wijnen bij het diner ging. In de lichthal werd vanaf 6 december de boom feestelijk opgetuigd en op op alle etages werden cadeautafels neergezet, waarop feestkleding lag uitgestald, gecombineerd luxe accessoires, en op de afdeling cosmetica werden parfums en cadeauverpakkingen extra smaakvol gepresenteerd. Op de sterk vergrote kerstafdeling konden de klanten tal van ideeën opdoen voor het versieren van de boom in huis.