29/29
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
  • Editions
01 Opening foto
02 Index
03 Feesten in de Bijenkorf
04 Eldorado
05 Knutselen en schilderen
06 Nieuwe records
07 Verbluffende etalages
08 Sint in de lunchroom
09 Bekende Nederlanders
10 Het Sint Nicolaas-ABC
11 Hofleverancier van Sint Nicolaas
12 Zaakwaarnemers van de sint
13 Ontwikkelingen op de speelgoedafdeling
14 Lastige keuzes
15 De beroemde klimpieten
16 Pieten terug van weg geweest
17 Discussie rondom Zwarte Piet
18 Pakjesavond
19 Feestelijke Finale
20 De culinaire traditie
21 De gedekte tafel
22 Van Sint naar Kerst
23 I am dreaming of
24 Zes pijlers
25 Op weg naar een nieuw millennium
26 Het keerpunt
27 Veranderingen
28 Turn on the lights
29 Nawoord

Nawoord

Pagina uit de cadeau catalogus van december 2018.

Vanaf 1914 waren de feestdagen in december een absoluut hoogtepunt in de activiteiten van de Bijenkorf. De commerciƫle invulling zou in de jaren daarna voortdurend aan veranderingen onderhevig zijn. Was het aanvankelijk vooral de verjaardag van Sint Nicolaas die jong en oud via paginagrote advertenties naar de Bijenkorf lokte en werd aan kerst wat minder aandacht besteed, dat veranderde na de Tweede Wereldoorlog, vooral dankzij de actie Kijken en Keuren. Vanaf de jaren tachtig van de twintigste eeuw werd de viering van kerst in de Nederlandse gezinnen, en dus ook in de Bijenkorf, belangrijker. Er werd meer aandacht besteed aan de decoratie van het interieur en feestelijke kleding, en er werden steeds meer en steeds duurdere cadeaus onder de kerstboom gelegd.

De introductie van de Feestelijke Finale in 1982 bracht een stroom van initiatieven teweeg: er werden speciale boeken voor de feestdagen geproduceerd, de Autosalon werd geopend, en Bob de Beer manifesteerde zich als de representant van de totale Bijenkorf.

De merken opteerden gretig voor een complete pagina in de Bij, cadeaus werden luxer, kerstdecoraties eigentijdser, kerst- en partykleding exclusiever en modieuzer.

Dankzij de lancering van Inspiration als vervanger van Bij Magazine, en het succes van de inmiddels professioneel ontwikkelde Onlinewinkel, gecompleteerd door de uitingen op social media, was de Bijenkorf in 2010 uitgegroeid tot een prestigieus cadeauhuis, met honderdvijftig premium topmerken die hun beste beentje voor zetten om de luxe uitstraling van de Bijenkorf te ondersteunen.

Naar andere verhalen