3/29
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
  • Editions
01 Opening foto
02 Index
03 Feesten in de Bijenkorf
04 Eldorado
05 Knutselen en schilderen
06 Nieuwe records
07 Verbluffende etalages
08 Sint in de lunchroom
09 Bekende Nederlanders
10 Het Sint Nicolaas-ABC
11 Hofleverancier van Sint Nicolaas
12 Zaakwaarnemers van de sint
13 Ontwikkelingen op de speelgoedafdeling
14 Lastige keuzes
15 De beroemde klimpieten
16 Pieten terug van weg geweest
17 Discussie rondom Zwarte Piet
18 Pakjesavond
19 Feestelijke Finale
20 De culinaire traditie
21 De gedekte tafel
22 Van Sint naar Kerst
23 I am dreaming of
24 Zes pijlers
25 Op weg naar een nieuw millennium
26 Het keerpunt
27 Veranderingen
28 Turn on the lights
29 Nawoord

Feesten in de Bijenkorf

Sint Nicolaas advertentie uit 1916

Met het oog op de drukte in de middaguren richten wij hiermede tot de dames het vriendelijk verzoek hare inkopen zoveel mogelijk ’s morgens vóór 12 uur te willen doen. Zo luidde in 1913 de boodschap van de Bijenkorf in een van zijn allereerste Sinterklaasadvertenties. De eenvoudige garen- en bandwinkel was niet lang daarvoor van de Nieuwendijk verhuisd naar een grotere en rijker gesorteerde (tijdelijke) winkel aan het Damrak. Pas in de herfst van het jaar daarop kon het indrukwekkende warenhuis op de hoek van de Dam in gebruik worden genomen en het grote avontuur echt beginnen.

Die opening was een feestelijke gebeurtenis in een benarde tijd, want buiten het neutrale Nederland woedde sinds augustus 1914 het bloedige internationale conflict dat als de Eerste Wereldoorlog de geschiedenis in zou gaan.

Ondanks de schaarste lukte het de Bijenkorf om in Sinterklaastijd steevast met paginagrote advertenties een keur aan speelgoed en andere cadeaus onder de aandacht van de clientèle te brengen. In 1915 verscheen zelfs een complete Sinterklaascatalogus als bijlage van het weekblad De Prins. Maar pas toen de oorlog na vier dramatische jaren eindelijk voorbij was, kon de Bijenkorf alle creativiteit richten op de viering van het Sinterklaasfeest.

"Met het oog op de drukte in de middaguren richten wij hiermede tot de dames het vriendelijk verzoek hare inkopen zoveel mogelijk ’s morgens vóór 12 uur te willen doen". Was de boodschap van de directie.