Verdere ontwikkelingen vanaf 1990

Vaste Klanten mannenspecial van mannenmerken in 1998.

In 1990 voert Bijkofin de handelsnaam Betafin (Betalen & Financieren) in om ook andere partijen van dienst te kunnen zijn. Eind 1991 wijzigt Bijkofin B.V. zijn naam ook in Betafin B.V.. Betafin heeft gewerkt voor Praxis, Formido en HEMA, een aanvankelijk geplande samenwerking met V&D is nooit van de grond gekomen. Bijkofin, later BIJfin wordt de handelsnaam voor de Bijenkorf Card.


In 2001 krijgt iedere kaart een uniek nummer en wordt de omzet voortaan op kaartniveau geregistreerd en niet langer op rekeningniveau. In december 2003 verkopen de Bijenkorf en Vesabo hun aandelen aan International Card Services (ICS).

Maar de tijden veranderen en in de loop der jaren constateerde de Bijenkorf een afnemende winkeltrouw bij de consument. Klanten oriënteerden zich steeds meer op producten en minder op winkels. Dat inspireerde de Bijenkorf het vasteklantenconcept nog verder uit te breiden. Op basis van een database-analyse kon worden vastgesteld welke producten de vaste klanten kochten. Daarop werd een nieuw communicatiebeleid gebaseerd

International Card Services BV is voortgekomen uit de Nederlandse activiteiten van de Bank of America, de bank die als eerste ter wereld een creditcard uitgaf. Toen deze bank zich terugtrok uit de Nederlandse markt, werd de creditcarddivisie in Nederland verkocht aan de VSB Bank, onder meer met licenties voor de creditcards Visa en Mastercard. International Card Services BV faciliteert een groot aantal co-branded creditcardprogramma's. Deze bieden alles wat een creditcard biedt, plus vaak extra voordelen voor de klant, zoals in het geval van de Bijenkorf Card.


"Maandelijkse mailings en bijsluiters bij de rekening"

Vaste Klanten club culinair, 1996.

De communicatie werd onderverdeeld in:

Communicatie naar alle vaste klanten. De BIJ werd daarvoor hét communicatiemiddel. Ook kwamen er maandelijkse bijsluiters bij de rekening.

Communicatie naar bepaalde vaste klantengroepen, gebaseerd op aankoopgedrag bij specifieke afdeling. Hiervoor werden productgerichte mailings gestuurd, voor dames-, heren-, of kindermode en lingerie.

Communicatie naar vaste klanten die lid waren van speciale clubs.


De Vaste Klant Kaart werd veel meer dan alleen een creditcard; het werd het symbool van een relatie, van de band die de bezitter heeft met zijn of haar favoriete warenhuis. Hoe hecht die band was illustreerden de talloze openhartige ontboezemingen die terechtkwamen bij de Kilometeradministratie van Bijkofin: over de gevolgen van echtscheidingen en ruzies met kinderen, die dan ook niet meer op de kaart mochten kopen. Of de hartenkreet van een klant die van zijn vriendin een pak van zeshonderd gulden cadeau had gekregen - met haar vasteklantkaart gekocht. Hij belde op om te zeggen dat de verkering uit was en hij het pak nu zelf wilde betalen.

Een nieuw initiatief was de oprichting van speciale clubs voor vaste klanten. Aanvankelijk waren dat er twee: een club Culinair en een club Kunst en Cultuur.

Er werden wijnproeverijen georganiseerd, er werden kooklessen georganiseerd en, terug van weggeweest, weer lezingen gehouden, onder meer over schilderkunst, in samenwerking met de Holland Art Gallery. Ook organiseerde de Bijenkorf Cobra-reizen naar het Cobramuseum in Amstelveen of naar moderne musea in Brussel, Parijs of Kopenhagen.


Deze waaier aan activiteiten vereiste uiteraard een speciale mailing voor de clubleden.



Vaste klanten mailing tuin, 1994.

Vaste klanten mailing Valentijnsdag, 1991.