Nieuw elan in de cosmetica

De cosmetica-afdeling in Rotterdam in 1930 bij de opening.

In de net geopende Haagse Bijenkorf, pronkstuk van architect Piet Kramer, kregen de toiletartikelen een carré van 120 m2 toebedeeld tussen de afdelingen kousen en kantoor- en schrijfwaren.

Inmiddels hadden naast de rouges en mascara's de gezichtspoeders de markt veroverd, en de Bijenkorf speelde daar handig op in door de klanten in de gelegenheid te stellen zelf hun eigen kleur poeder te mengen. In 1936 werd er zelfs een speciale poederbar geopend, waar de dames uit glazen bakken de poeder van hun voorkeur konden samenstellen.

Inmiddels hadden naast de rouges en mascara's de gezichtspoeders de markt veroverd, en de Bijenkorf speelde daar handig op in door de klanten in de gelegenheid te stellen zelf hun eigen kleur poeder te mengen.

Lipsticks van verschillende merken deden hun intrede in de Bijenkorf, evenals de parfums van de grote huizen van dat moment. Zo werd bijvoorbeeld Eau de Cologne 4711, als eerste geur in 1792 door Wilhelm Mühlens ontwikkeld, in het Bijenkorf assortiment opgenomen. Om dit nieuws wereldkundig te maken werd er een speciale openingsetalage ingericht.

In mei 1921 bracht Coco Chanel met No 5 haar eerste parfum op de markt, en ook aan de introductie daarvan in de Haagse Bijenkorf werd een etalage gewijd. Andere couturiers waren Chanel voorgegaan: in 1912 had Guerlain L’Heure Bleue gelanceerd, een jaar later gevolgd door Coty met Quelques Fleurs. Maar de best verkochte geuren waren van later datum: behalve Chanel No 5 was dat Arpège van Lanvin uit 1927. In

1938 verscheen er voor het eerst een kleine dagbladadvertentie waarin de Bijenkorf Rotterdam de diverse parfums aanprees.


Etalage Chanel in Den Haag bij de opening in 1926.

Etalage Keuls water bij de opening van de Bijenkorf Den Haag in 1926.

Kleine klantenbericht over Elizabeth Arden uit 1938