B'Box

B'Box pagina in Bij magazine van september 1998.

Vanwege de stijgende belangstelling van jongeren voor decoratieve cosmetica, vatte de toenmalige inkoper cosmetica Cees Bosman het plan op een tweede eigen merk voor de doelgroep vanaf 16 jaar te creëren. De uitstraling moest veel jonger zijn en de prijzen lager dan die van Silverline. In Japan ontdekte hij Shu Uemura, een heel inspirerend merk dat nog altijd bestaat. In de jaren tachtig werd deze make-up gepresenteerd in grote doorzichtige PVC bakken op glazen toonbanken. Het assortiment omvatte crèmes, lipsticks en nagellak in 24 kleuren, evenals de poeders, blushers (met bijbehorende kwasten) en mascara in transparante verpakkingen. Later kreeg al dit moois gezelschap van een complete huidverzorgingslijn. Het voordeel van een jeugdgericht eigen merk was dat je gemakkelijker een eigen prijsbeleid kon voeren, in plaats van de goedkopere merken in te kopen. Opnieuw werd General Cosmetics de producent, en kon een lipstick voor vijf gulden verkocht worden.

Het voordeel van een jeugdgericht eigen merk was dat je gemakkelijker een eigen prijsbeleid kon voeren, in plaats van de goedkopere merken in te kopen.

Dat was voor die goede kwaliteit een uiterst scherpe prijs, die geen enkele concurrent kon benaderen. Bovendien was het transparante concept zeer onderscheidend. Het probleem was nog het vinden van een goede naam. Omdat er bij de inkoop maar niets boven kwam drijven, wendde de inkoper zich tot Henriette Posthuma de Boer, die in een aangrenzende kamer het personeelsblad bestierde. Henriette legde het voor aan haar man en haar kinderen een dochter Tessa, toen in de leeft waarvoor de product range bestemd was, stelde de naam B’Box voor.


Zij vond dat goed passen bijB-Way, de jongemeisjesafdeling van de Bijenkorf. Eric Meeder, als vormgever verantwoordelijk voor de affiches, vaste klanten mailings en een consequente huisstijl, maakte van die naam een ontwerp dat paste bij die huisstijl. Reeds het eerste volle jaar 1986 was de verkoop goed voor een eerste plaats op de totale cosmetica-afdeling. Het concept heeft bestaan tot 2001.


BBox in de september Bij 1990

BBox in de september Bij 1990