Invloed van de mode

Pagina uit de Bij journaal van 1984

Na de Tweede Wereldoorlog ontstond er een intens verlangen naar schoonheid en modieuze kleding. Christian Dior kwam tegemoet aan dat verlangen: hij lanceerde de New Look. Parijs werd weer het invloedrijke centrum van de mode, en ter versterking van de mode brachten parfumfabrikanten na jaren van voorbereiding nieuwe parfums op de markt: Miss Dior, Femme van Rochas, Ma Griffe van Carven en l’Air du Temps van Ricci.


Nog sterker dan met de parfums is de band tussen mode en decoratieve cosmetica.

In de jaren zestig was minimode de trend en werden de nieuwe parfums wat eenvoudiger (Diorissimo en Calèche). Ook uit Amerika werden parfums geïmporteerd, iets anders van samenstelling en door veel klanten boven de Franse geuren verkozen. Dat lieten de Fransen uiteraard niet op zich zitten en zij gingen in de tegenaanval met Amerikaanse parfums. Dioressence bijvoorbeeld, brutaal maar niet opdringerig.

De mode werd agressiever: brede schouders, hoge hakken. De vrouw wilde laten weten dat ze er is, mede door de keuze van haar parfums.


Nog sterker dan met de parfums is de band tussen mode en decoratieve cosmetica. Immers ieder jaar worden door de mode de kleuren bepaald, met de stoffendessins uitgewerkte modellen. De decoratieve cosmetica kan daar met steeds nieuwe kleuren en uitstraling feilloos bij aansluiten. In de loop der jaren is de rol van de visagisten in dat proces steeds belangrijker geworden. De opmaak van de modellen bepaalt in sterke mate hoe de vrouw er dat seizoen uit wil zien.


Pagina uit de Bij december 1990

Decoratieve cosmetica voor de jongeren van de Bijenkorf in 1999