1995 Zakanaka

Voorpagina van BijenKorf, april 1995. Met in en outs van de promotie en het afscheid van Emile Crince Le Roy.

Pagina's uit BijenKorf, april 1995

Voor het eerst wijdde de Bijenkorf een actie aan Afrika, met een sterk accent op Zuid-Afrika, een land dat directeur Jan Huisman allang op zijn verlanglijstje had staan. Crince le Roy had zich - voor de laatste keer vóór zijn pensioen - weer opgesloten, in dit geval in de Zuid-Afrikaanse bibliotheek, om na dagenlang lezen en speuren met een kant-en-klaar idee voor een actie bij zijn collegae terug te komen. Bij het inkopen werd conceptmatig te werk gegaan: in elk assortiment, van T-shirt tot kleinmeubelen, werden precies die goederen geselecteerd die de landen op de juiste wijze representeerden. Tijdens de tweede reis richtten de organisatoren zich vooral op winkeldecoratie. In de kleding werd veel met zwart wit gewerkt, als symbool voor de zeer omstreden apartheid, terwijl ook de wonderbaarlijke kunst uit de townships te bewonderen was. Ook aan de taal werd aandacht besteed – volgens Crince Le Roy een mix van Brabants en Vlaams. Daaruit werd het idee voor een bij de actie aansluitend Bob-boekje geboren: Baaie Bob. Voor Crince Le Roy vormde deze geslaagde actie een waardige afsluiting van zijn rijke carrière in de Bijenkorf.


Voor het eerst reizen de inkopers van de Bijenkorf naar Zuid Afrika voor een landenpromotie.

Cover van de Bij, april 1995.

Pagina uit Bij, april 1995.

Pagina's uit Bij, april 1995.