De voorbereiding

Voorstel reclame campagne Drie Dwaze Dagen Young & Rubicam in 1984.

Jan Toscani en Hans Krijger werden belast met de operationele uitwerking van het driedaagse feest. Hans Krijger herinnert zich die periode nog goed:

'Het zou de onthulling worden van de meest succesvolle store-wide promotion van Europa. Een overweldigend aanbod van merkartikelen, maar hoe gingen we die verkopen? Met Jan Toscani ben ik toen naar Lafayette afgereisd om daar de Trois Jours te bekijken. We waren bijzonder onder de indruk, vooral van het initiatief om een radiostation in de winkel neer te zetten, met een dj die non-stop nieuwe aanbiedingen bekend maakte. Alle (top)merken deden mee en heel Frankrijk werd met aanbiedingen gebombardeerd. De slotconclusie van ons bezoek was: het zijn daar compleet dolle dagen!

Laten we er met zijn allen voor zorgen dat iedereen die er niet bij was daar spijt van krijgt!

Het idee van inpakken bedacht door het reclame bureau Young & Rubicam, 1984.

Het concept voor dit unieke najaarsevenement was geboren, nu was het aan het reclamebureau een plan voor de nationale onthulling uit te werken. Hans Krijger:

'We wilden het verkoopfeest spectaculair introduceren, daaruit ontstond het idee van 'onthullen'. De opdracht was: heel Nederland moet zich verbazen over de Bijenkorf, waar zoveel merkartikelen in zo korte tijd zo voordelig te koop zouden zijn.

Alle Bijenkorven inpakken?

Alle Bijenkorven zouden worden ingepakt, de onthulling was het startsignaal. Helaas kon het totaal inpakken van de gevel om veiligheidsredenen niet doorgaan. Maar inpakken-onthullen-uitpakken bleef het idee. Om klanten te verleiden werd er met fantastische merkartikelen geadverteerd, zoals met een bank van Jan Des Bouvrie. En net als de bank, werd ook de 3DD-prijs ingepakt. In de Verkoop waren ze daar op z'n zachtst gezegd niet gelukkig mee: hoe durfden ze in de advertenties de prijzen weg te laten! De jongens van de reclame leken wel gek!'