De tien geboden van de
Drie Dwaze Dagen

Vaste Klanten mailing voor de Drie Dwaze Dagen in oktober 1987.

Dat de Dwaze Dagen zo lang succesvol bleven, is niet in de laatste plaats te danken aan de Tien geboden, zoals die in 1984 door directeur Jan Kessels werden geformuleerd:

1. Winkelpersoneel is herkenbaar in personeelskleding of zwart-geel.

2. Er vinden geen afprijzingen plaats tijdens de actie.

3. Uitverkochte goederen worden niet vervangen.

4. Het goederenaanbod van de tweede en derde dag hangt niet eerder in de winkel.

5. Zestig procent van de goederen is op donderdag beschikbaar voor personeel en BIJcard-houders.

6. Info over slow- en bestsellers wordt vóór 15.00 uur doorgegeven.

7. Alleen de PGM (Productgroepmanager) beslist over bijbestellen en interfiliëren.

8. De omroepinstallatie is alleen voor klantmededelingen beschikbaar.

9. Alleen op zaterdag wordt afgeweken van de aanbiedingsprijzen.

10. Niet op te prijzen goederen worden na de Drie Dwaze Dagen direct uit de verkoop genomen.

De tien geboden waren mede bepalend voor het succes van de Drie Dwaze Dagen.

De gouden veer voor de Drie Dwaze Dagen.

En hoewel de verleiding groot was om oude voorraad in de winkel te zetten tijdens de Drie Dwaze Dagen, of om het aantal dagen te verlengen en zelfs de Drie Dwaze Dagen een paar keer per jaar te organiseren (zoals branchegenoot Stockmann dat doet in Helsinki), zou dat allemaal afbreuk doen aan de huidige kracht van Drie Dwaze Dagen.


Toch is er in de loop der jaren wel het een en ander veranderd en verbeterd. De verbetering zaten vooral in de details: een kritische evaluatie om de juiste balans tussen toegankelijkheid en de grote aspiraties te bewaren. Strakker dan strak moest alles zijn georganiseerd: van het liftenplan dat tot op de minuut wordt geregeld om de producten in en uit de filialen te krijgen, de personeelsschema’s, de lunches die altijd klaar staan zodat er geen kostbare tijd verloren gaat, de tientallen vrachtwagens die de winkels bevoorraden, iedere dag weer. Een vergelijking met een militaire operatie is al snel gemaakt. De voorbereidingen kosten maanden tijd, niet verwonderlijk als je bedenkt dat er zo'n twee miljoen producten in drie dagen verkocht moeten worden.

Voor de vaste klanten werden er bijzondere activiteiten georganiseerd. Zij mochten als eerste op een besloten koopavond vóór de eerste Dwaze Dag samen met het personeel hun aankopen doen. Daarvoor hadden zij een speciale mailing ontvangen met een aanbod dat was toegesneden op hun wensen.