Een grandioos verkoopfeest!

Het gouden effie van de Bijenkorf voor de DDD campagne in BijenKorf in 1985

Alles verliep volgens plan. Een paar dagen voor de start van de Drie Dwaze Dagen begon het grote inpakwerk. Alles werd ingepakt, van artikelen tot paspoppen en etalages. Zo werd het publiek verrast en nieuwsgierig gemaakt. De magie van alles inpakken om daarna groots te kunnen uitpakken werkte. Ook werd de bekende bruine Bijenkorfkleur tijdelijk vervangen door geel-zwart, het geel dat in de loop der jaren bij Drie Dwaze Dagen is gaan horen als het blauw bij KLM en groen bij KPN.


De publiciteit sloeg aan bij klanten en media. Het gonsde in de stad, trambestuurders in Amsterdam en Den Haag riepen om dat er iets unieks gaande was bij de Bijenkorf, de pers pikte het op. Nieuwsgierige klanten stroomden massaal toe.

Het was 27 september 1984, de eerste Drie Dwaze Dagen waren een feit.


Een gouden Effie voor de Drie Dwaze Dagen in 1984.

Er werd die eerste keer nog wel een schoonheidsfoutje geconstateerd: het was te druk op de donderdag en te rustig op de zaterdag. Dat moest anders, dus werd er gezocht naar een manier om in het tweede jaar het bezoek te spreiden. Door bijvoorbeeld ook het aanbod te spreiden en op bepaalde dagen en momenten nieuwe, speciale aanbiedingen te presenteren. Daardoor zou niet alleen de drukte beter verdeeld worden, maar zouden ook de klanten meerdere keren naar de Bijenkorf komen. Het concept van de Drie Dwaze Dagen is in beginsel 25 jaar onveranderd gebleven, al is het van een spectaculaire actie wel uitgegroeid tot een grandioos verkoopfeest. Met speciaal ingekochte producten van topmerken, unieke artikelen die anders niet bij de Bijenkorf verkrijgbaar zijn. En met steeds meer evenementen.

De eerste jaren kon het niet op wat betreft creatieve ideeën: alles werd geel ingepakt, er werd zelfs een vliegtuig opgehangen in Amsterdam. De eerste campagne was een enorm succes, de Bijenkorf was in één klap weer van iedereen. De directie stond perplex van het effect, zeker toen de campagne ook nog eens de eerste Effie (reclameprijs voor effectieve communicatie) in de wacht sleepte 'voor de integrale, vernieuwende uitvoering en het lef dat de Bijenkorf had getoond met het organiseren van een dergelijk groot evenement'.