Een buitenmagazijn voor de Amsterdamse Bijenkorf

De Van Diemenstraat, het buitenmagazijn in Amsterdam met expeditie auto.

Al vrij snel na de uitbreiding in 1937 van de nieuwbouw aan de Beursstraat bleek er opnieuw behoefte aan extra ruimte voor kantoren en magazijnen. Dat was zeker het geval toen na de Tweede Wereldoorlog de economie weer opleefde. In de buurt van of zelfs buiten de eigen gebouwen werden panden gehuurd en later ook aangekocht, zoals het S.I de Vriesgebouw aan het Beursplein.

In 1960 wist de Mavo, de maatschappij binnen het concern die verantwoordelijk was voor al het onroerend goed, beslag te leggen op een groot pakhuis aan de Van Diemenstraat. Dit gebouw was 11.000 m2 groot en doordat het uit twee delen bestond kon het dienst doen als buitenmagazijn voor zowel de Bijenkorf als de Hema.

In 1960 wist de Mavo, de maatschappij binnen het concern die verantwoordelijk was voor al het onroerend goed, beslag te leggen op een groot pakhuis van 11.000 m2 aan de Van Diemenstraat.

Allereerst werd het meubelmagazijn van de Bijenkorf verhuisd van de Prins Hendrikkade naar de Van Diemenstraat. De andere afdelingen, waaronder een groot deel van de calculatieafdelingen, werden vanaf 1 februari 1961 overgebracht naar het nieuwe magazijn, waar ook een kantine voor het magazijnpersoneel werd ingericht.


Het magazijnbeheer werd in der loop van de jaren van de nodige vernieuwingen voorzien. Zo werd er in 1966, onder leiding van het efficiencybureau in de Van Diemenstraat, een eerste proef gedaan met de in Den Haag bedachte houten bakjes – 47 cm lang, 47 cm breed en 7 cm hoog.

Aanvankelijk sloeg het idee niet zo aan, maar bij de voorbereidingen van de bouw van filiaal Eindhoven werd het project weer van stal gehaald en uiteindelijk in alle filialen doorgevoerd. Ook werd er voor de standaardartikelen het HJA (Het Juiste Assortiment) systeem toegepast, waardoor het tellen, uitzoeken en opbergen met de houten bakjes nu maar één keer hoefde te gebeuren. Ook het vervoer in en naar het warenhuis werd er efficiënter door. Deze ontwikkeling zou later van groot nut blijken bij de nieuwe logistieke systemen.


Magazijn medewerker van filiaal Amsterdam 1950.

Buitenmagazijn Van Diemenstraat 1960.