Bed-, bad-, en ander textiel

Affiche witte week ontwerp Wim Strijbosch, in 1957

Vanaf de opening van het eerste warenhuis in 1914 heeft de Bijenkorf een vooraanstaande rol gespeeld op het gebied van textiel in vele vormen. Waarschijnlijk door de dominante positie van de stoffen binnen de modeafdelingen was de stap naar andere textielsoorten een logische. Wat betreft de afdeling Wonen gold dat voor beddengoed, bad- en huishoudtextiel, gordijnen en tapijten. In 1948, bij de start van de eerste OHOT, schreef Anne H. Mulder in haar boekje over het bed:

Vanaf de opening van het eerste warenhuis in 1914 heeft de Bijenkorf een vooraanstaande rol gespeeld op het gebied van textiel in vele vormen.

'Wanneer ge nu op de tentoonstelling nog eens ten tweede male wilt gaan kijken naar het appartementje van de werkende vrouw, dan vindt ge hier een bed-bank, die het één en het ander is: overdag een stevige, bruin beklede bank, 's avonds, bij de gratie van lakens en dekens, die in een bergplaats onder de bank waren verstopt, wordt de bank een comfortabel bed.' De acties OHOT, Witte weken en Huishoudfair bleven nog lang gehandhaafd, zeker tot het eind van de jaren zeventig.


Toen begin jaren tachtig de afdeling Levensmiddelen werd opgeheven, kwam er op de vrijgekomen verkoopmeters ook extra ruimte voor woontextiel beschikbaar. Van de woonwereld op de vernieuwde derde etage van de Bijenkorf Amsterdam was ruim de helft bestemd voor bedden en beddengoed, gordijnen, vloerbedekking, kussens en badtextiel. Vanaf die tijd vertrouwden de klanten steeds vaker op de Bijenkorf als het ging om hun woninginrichting, waarbij ook de landenacties en het eigen Bijenkorfmerk een grotere rol gingen spelen. Zo'n tien jaar later werd in het BIJ-journaal nog altijd royaal aandacht besteed aan het thema wonen.


Pagina uit Bij 1990.

Pagina in Bij, 1987.

Pagina in Bij, 1987.