Premium Experience strategie: een ambitieuze missie!
Pagina uit de samenvatting van de geschiedenis van een iconisch warenhuis.
Het was geen geringe opgave die de Bijenkorf zichzelf stelde met het formuleren van de Premium Experience strategie:
De ambitie van de Bijenkorf is: het meest inspirerende, verrassende en creatieve warenhuis van Nederland te worden.
Het waren flinke stappen die hiervoor gezet moesten worden. Samengevat:
- Upgrading van het merken-portfolio
- Het bereiken van First Class Service
- Vernieuwen van de winkelinrichting
- Stoppen met private label
- Afscheid nemen van de modewinkels en medium stores
- Sterk intensiveren van e-commerce
- Groeien naar de beste multi-channel services
- Groeien naar total retail met één voorraad voor alle winkels en een nieuw centraal magazijn
- Verdere expansie naar het buitenland met de Bijenkorf online
- Bereiken van best-in-class EBIT
Het unieke DNA van de Bijenkorf
Gedurende de bijna 150 jaar van zijn bestaan is het DNA van de Bijenkorf nauwelijks veranderd. Ook met het invoeren van de Premium Experince-strategie is de ziel van dit unieke warenhuis onveranderd gebleven. Met als belangrijkste kenmerken:
- Passie voor de gast (klant)
- Stijl en karakter
- Trendsettend
- Innovativiteit
- Inspirerende creativiteit
- Loyale medewerkers die persoonlijke service bieden

De ambitie van de Bijenkorf is: het meest inspirerende, verrassende en creatieve warenhuis van Nederland te worden.
Prijsopbouw van het assortiment
Uit onderzoek in 2020 is gebleken dat 69% van de consumenten een product vooral kiest vanwege de scherpe prijs. Dat percentage daalt inmiddels naar 48% doordat men steeds milieubewuster wordt en meer over heeft voor producten die verantwoord geproduceerd worden. De prijsopbouw van het assortiment bij de Bijenkorf is sterk afhankelijk van het individuele merk. Drie categorieën merken bepalen mede de prijsverschillen:
- Middenmerken
- Premium merken
- Luxe merken
Bij de dameskleding loopt de prijsboog voor het hele assortiment van € 10 tot € 3800, bij de accessoires van €10 tot € 2600 per artikel. Bij de cosmetica van 0 tot € 460 per item, bij de schoenen van € 10 tot en met € 1300 per paar, bij de tassen van € 15 tot € 2600 per tas en bij de dekbedden van € 55 tot € 1100.
Duidelijk is dat het merk de bepalende factor is bij de prijsopbouw. De Bijenkorf hanteert de door het merk zelf vastgestelde prijs.
In de tweede helft van het seizoen, en afhankelijk van hoe goed een artikel verkoopt, wordt in overleg met het merk bepaald op welk moment een prijsaanpassing wordt toegepast.
In de Premium Experience strategie is geen plaats meer voor bijzondere prijs georiënteerde acties zoals de Drie Dwaze Dagen; service en loyaliteit bepalen sterker de additionele voordelen voor de klant.
De beloning van de loyale members (klanten) is veel meer gekoppeld aan service, voordelen in de vorm van punten, gratis bezorging of de koppeling aan bijzondere evenementen waarmee een merk klanten extra in de watten legt.
Upgrade merkenportfolio van 2011 naar 2015.


Merkenportfolio 2015.