Premiumship en multichannel

Ecommerce van de Bijenkorf in Bij magazine van mei 2001.

Om een verbetering van de resultaten te bereiken ontwikkelde de directie een strategie op drie fronten. Immers, in de afgelopen drie jaar was het volume van de markt voor de Bijenkorf gerelateerde producten met 11,1 procent gestegen en bij de Bijenkorf zelf met 13,2 procent. Tot de sterkste stijgers van marktaandelen binnen de Bijenkorf behoorden: dames- en herenmode, sieraden/horloges, bagage, huishoudtextiel en de kookshop/serviezen, terwijl lingerie, kindermode, speelgoed en cd's achterbleven. Op alle ratio’s werd vooruitgang geboekt. Met een omzet van 10.675 gulden per m2 en een ebit (bedrijfsresultaat) van 6,1 procent behoorde de Bijenkorf tot de top vijf van Europese warenhuizen. Expansie was niet alleen aantrekkelijk maar ook noodzakelijk. Met de core competences van de Bijenkorf waren de kansen voor een Bijenkorf “mode” of een Bijenkorf “compact” in de steden waar een flagshipstore niet rendabel zou zijn, een goed alternatief.


Er werd een driesporenbeleid ontwikkeld.:

• Vasthouden/versterken anchorship-functie door ondermeer expansie

• Vooruitstrevend in procesbeheersing (versterking van het integrale logistieke proces)

• Expansie middels Multi Channel ( E-commerce kwam van de grond)

In het jaar 2000 werd de basis gelegd voor Ecommerce als strategische pijler voor de toekomst van de Bijenkorf.