Vernieuwend en onderscheidend

Affiche van de Bijenkorf Huiscollectie, Eric Meeder, 1987.

Duidelijk werd ook voor de klanten dat de Bijenkorf bezig was op modegebied toonaangevend te worden. De eigen productontwikkeling ter gelegenheid van de landenacties bood de Bijenkorf de gelegenheid op modegebied vernieuwend en onderscheidend te zijn. Dankzij het toegenomen materialisme in de jaren tachtig gaven consumenten meer geld uit aan dure kleding en accessoires, met als gevolg dat naast de eigen Bijenkorfmerken de bekende merken belangrijker werden. In 1980 introduceerde de Bijenkorf onder de vlag Bijenkorf Plus Collectie een aantal nieuwe eigen labels, zoals SPG, Lady B, Alveare en Etienne Marcel, waarmee het bedrijf actuele mode van goede kwaliteit tegen een lagere prijs wilde brengen en zo de klant meer keuzes te geven. Toch lukte het nog niet om alle inkopers te overtuigen van het belang van het ontwikkelen van eigen producten, modieus, basic en goed geprijsd.


De Bijenkorf ontwikkelde naast BHC een aantal private labels voor dames, heren en kindermode.

Omdat nog steeds zestig procent van de klanten de prijzen in de Bijenkorf teleurstellend hoog vond, werd samen met Tiemen Bosma van het reclame- bureau Young en Rubicam in 1984 een nieuwe campagne bedacht: Bijenkorf Huiscollectie moest daarvoor een oplossing bieden. Voor deze BHC, een sterk label als vervanger van alle sub-labels werd een speciaal Bij magazine samengesteld.


Na een jaar had deze strategie succes: nog slechts negentien procent van de klanten vond de prijzen te hoog. Pien Maso van de stylingafdeling bewaakte de samenhang van de collectie.

Pagina uit de Bij, maart 1988.

Twee pagina’s uit Bij journaal van april 1983.