Premium Experience strategie 2013

Voorpagina de Bijenkorf, september 2017.

Helaas lukte het de Bijenkorf niet om van de nieuwe eigen merken een groot succes te maken. Al in het najaar van 2013 volgde een afslanking van de organisatie, waardoor uitsluitende de merken Mooia en Alveare overbleven. In 2014 werd de organisatie van de eigen merken volledig afgebouwd en concentreerde de Bijenkorf zich nog uitsluitend op vernieuwing en aanvulling van Nederlandse en internationale merken.


Geïnspireerd door het succes van de Bijenkorf Amsterdam besloot de directie de premium experience strategie versneld in te voeren in de filialen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht. Als gevolg van deze strategie moesten de filialen in Arnhem en Enschede met ingang van 1 januari 2014 hun deuren sluiten en werd eveneens besloten de tot 2016 geldende huurovereenkomsten met de drie modefilialen in Groningen, Breda en s'Hertogenbosch niet te verlengen.


“Met de focus op premium experience" sluit de Bijenkorf veel beter aan op de huidige wensen van onze klanten. Aldus Giovanni Colauto (CEO)

“Met de focus op premium experience sluit de Bijenkorf veel beter aan op de huidige wensen van zijn klanten. Zij zoeken merken, service en een winkelbeleving van internationale allure. De strategie is erop gericht hen dit bij de Bijenkorf te bieden”, aldus Giovanni Colauto, CEO van de Bijenkorf.


Innovatie moesten voortaan van de merken komen, alsmede van de samenwerkingen met fotografen en kunstenaars, en van de royale aantallen evenementen die het hele jaar door werden gehouden. Daarvoor werd samenwerking aangegaan met musea, grote merken en andere instellingen die hun evenementen aan de Bijenkorf aanboden.

De Bijenkorf voelde zich een theater met iedere keer een andere voorstelling, zo verkondigde Jacob de Jonge in het eerste nummer van het blad Inspiration. Het ging om winkelen als een totaalbelevenis....een totaliteit van “Kijken, voelen, luisteren, ruiken en proeven” In de huidige experience economie is winkelen geen noodzaak meer, immers alles is via internet te koop. Het moet dus een aangenaam tijdverdrijf zijn met een dynamische collectie. De totale merkenomvang zou gaan groeien naar meer dan duizend merken in 2018.


Drie pagina’s uit de Bij, Touch me, van september 2017.

Drie pagina’s uit de Bijenkorf van september 2017 Touch me.

De Inspiration bij het 145 jarig bestaan in 2015 voorjaar

Vanaf 2012 ging de consument steeds meer een eigen lifestile ontwikkelen en liet zich minder door de mode en de catwalks leiden maar veel meer door nieuwe beïnvloeders. De influencers en de bloggers.