De invloed van de landenacties op het mode imago van de Bijenkorf

Compilatie van drie affiches van de bekendste landenacties uit 1979, 1983 en 1985.

Vanaf 1955 organiseerde de Bijenkorf de spraakmakende landenpromoties, waarvan Emile Crince Le Roy de grote animator was. Het imagoversterkende effect van deze promoties, waarvoor speciaal werd ingekocht, was enorm en heeft in niet geringe mate bijgedragen aan de maatschappelijke rol van de Bijenkorf op de modetrends in Nederland. De meest beroemde landenacties waren I Love New York in 1979 en Het verbazende China in 1983.

In 1998 werd een nieuw katern toegevoegd aan het Bij magazine, Primeur genaamd, dat onder meer werd benut om nieuwe merken te introduceren of, zoals hiernaast getoond, de ideale combinaties. Een herenoutfit van de Bijenkorf Collection, waarbij de mogelijke accessoires werden afgebeeld. Of de promotie van het nieuwe modemerk van designer Philippe Starck, die zich daarmee ook op het modepad begaf.


De landenacties met de vele eigen producties van mode artikelen zorgden maximaal voor het fashionimago van de Bijenkorf.