Verandering in huisstijl

Pagina uit de marketing adviezen van Martin Lederman. Jaren vijftig.

De huisstijl van de Bijenkorf heeft gedurende haar 150 jarig-bestaan vele veranderingen ondergaan, met altijd tot doel de identiteit en herkenbaarheid te verbeteren.

Sinds de opening van de eerste Bijenkorf , in 1870 , waren de initialen van de oprichter Simon Philip Goudsmit in het logo verankerd. Ook na zijn te vroege dood, op 28 mei 1889, bleef via die initialen SPG zijn naam nog lang met het het bedrijf verbonden.

Het was vele jaren later, in 1953, dat de Duitse reclameman Martin Lederman, jarenlang adviseur van de directie, zijn deskundigheid inbracht om de identiteit, stijl en persoonlijkheid van de Bijenkorf te versterken. Hij gebruikte het logo om de advertenties en affiches een eigen, uniek karakter te geven. Lederman adviseerde onder meer dat de reclamecampagnes een grotere modieusiteit moesten uitstralen, waarmee hij bedoelde dat er meer aandacht voor mode moest komen. De Bijenkorf moest zijn vernieuwende karakter beter uitdragen, vond hij, en meer nadruk leggen op speciale aanbiedingen. Daarmee wilde hij de visuele identiteit van de Bijenkorf versterken en het imago als het meest innovatieve warenhuis onderstrepen. De ontwikkeling van het logo en het verpakkingsmateriaal zag er tot en met 1960 als volgt uit:


"Meer modieusiteit en meer aandacht voor mode", was in 1953 het credo van Martin Lederman.