Letters en logo's

Alle logo's op een rijtje van begin 1900 tot nu.

Pakpapier ontwerp Maurits Escher, 1933.

Bij alles wat er in 150 jaar aan vormgeving in de Bijenkorf is ontwikkeld, mag het cadeaupapier van Maurits Escher niet onvermeld blijven. Escher, gespecialiseerd in labyrintische houtsneden die je in meerdere richtingen kunt ‘lezen’, ontwierp in 1933 cadeaupapier voor de Bijenkorf. Met door hemzelf ontworpen letters. Dat deed hij heel kunstig door onder meer zijn karakteristieke gepuzzel met zwarte letters op witte vlakken en andersom. Alleen in één ding slaagde hij niet, nota bene zijn handelsmerk: verwarring creëren. Want hoe je er ook naar kijkt, een aankoop ingepakt in dat door hem ontworpen papier, blijft onmiskenbaar een cadeautje van de Bijenkorf.

In de periode 1950-1960 veranderde het logo van een complete, in dunne lijntjes weergegeven Bijenkorfje, naar een verticale lijn van onbepaalde lengte, met daarin het gestileerde halve korfje, naar een ontwerp van de Zwitserse vormgever Josef Müller-Brockmann. In het najaar van 1953 werd dit logo voor het eerst gebruikt. Voor de advertenties, affiches en bij de correspondentie werd het in twee vormen gebruikt: de langgerekte halve korf en een vierkant zwart vlak, met in het wit de halve korf. Deze twee versies zouden tot en met 1959 in gebruik blijven.