1969 Iran en Afghanistan

Een Afghaanse markt bezocht door de inkoper in najaar 1968 voor de landenactie in 1969.

Voorzijde BijenKorf van februari 1969 over de Afghanistan landenactie in 1969.

Met de opdracht om voor de in januari 1969 te organiseren Afghaanse verkoopweek zoveel mogelijk lokale producten te verzamelen, waren onze inkopers op reis gestuurd. Allereerste werd Perzië bezocht, vooral vanwege de Perzische kleedjes en saddle-bags( kameeltassen), die dan ook grootscheeps werden ingekocht. Ook werd een karakteristieke bazaar bezocht, de overdekte markt waar, zoals overal in het oosten, de meest uiteenlopende goederen en producten te koop zijn, van schoenen, tot textiel, aardewerk, blikwaren en tapijten. Nadat zij daar hun slag hadden geslagen, reisden de inkopers vanuit Teheran naar Kabul, waar een deskundige relatie hand- en spandiensten verleende bij het vinden van de geschikte goederen.



In het najaar 1969 een tweede landenactie met de titel "Upperground"

Later in datzelfde jaar werd onder de titel Upperground nog een tweede landenactie gehouden, geïnspireerd door de proteststaking van Amsterdamse studenten in 1968, waarbij grote groepen hippies acte de présence gaven. Dat had de Bijenkorf op het idee gebracht een hierbij passende actie speciaal voor jongeren te organiseren. Een actie die perfect aansloot op de Afghanistanpromotie. Het affiche voor de Underground-actie was van de hand van Swip Stolk, een beroemde vormgever uit die tijd.


Eerste affiche Upperground promotie in 1969.

Swip Stolk uit zijn Roots een uitgave van het Groninger Museum van een overzichts-tentoonstelling in 2000.