1993 The Spirit of India

Cover van de Bij behorende bij de landenactie, april 1993.

Binnenpagina van de Bij behorende bij de landenactie, april 1993.

India was al meerdere malen inspiratiebron geweest voor landenacties, maar niet eerder herkenbaar in zoveel verschillende stijlen en periodes. Allereerst de Raj-periode (rond 1900), met vooral teakhouten meubelen (colonial style), romantisch beddengoed, en onder- en nachtmode met veel kantjes en borduurwerk en vele tinten wit in de damesmode. Het tweede thema was de Moghul-periode, de tijd dat de moslims hun stempel drukten op de smaak en cultuur. Een typisch voorbeeld was de Taj Mahal, de beroemde, met parelmoer ingelegde graftempel die Shah Jahan voor zijn overleden vrouw had laten bouwen. Uit die periode werd overwegend woondecoratie gekozen, naast stoelen en spiegellijsten. Het derde thema was ontleend aan de kunst van de Maharadjas, de Indiase vorsten in de cultuur van India zo'n belangrijke rol speelden. En tenslotte was er aandacht voor het hedendaagse India, met vooral accessoires uit de jaren negentig.

Zes jonge Indiase ontwerpers creëerden een complete dames en heren collectie voor de promotie.

De voorpagina van BijenKorf, april 1993.

Pagina's uit BijenKorf van april 1993. Op de foto Jan Huisman en Emile Crince Le Roy tijdens hun reis door India.