De Kus van Jeroen Henneman

Beeldhouwwerk 'De Kus' van Jeroen Henneman geplaats bij het gebouwencomplex van KBB aan de Frankemaheerd in Amsterdam Zuid Oost in 1979.

In 1979 kreeg de Nederlandse kunstenaar Jeroen Henneman (1959) van Jacques Bons, voorzitter van de Raad van Bestuur van KBB, de opdracht een sculptuur te maken voor het nieuwe hoofdkantoor aan de Frankemaheerd in de Amsterdamse Bijlmermeer. Dat werd het 23 meter hoge beeld de Kus.

Henneman noemt het zelf een ‘staande tekening’, de drager van de voorstelling is niet papier maar lucht. 'Het is echt een uitvinding geweest', zegt Henneman, en hij weet nog precies hoe het kwam. Van ijzerdraad maakte hij het wóórd sculptuur en zette dat op een sokkeltje. Toen zag hij dat het woordbeeld volume kreeg zodra een lijn onderbroken werd.

Jeroen Henneman noemt de Kus een ‘staande tekening’, de drager van de voorstelling is niet papier maar lucht.

De hersenen van de toeschouwer vullen bijna vanzelf het er achterliggende ontbrekende deel in. Met deze techniek maakte Henneman onder meer een portret van de koningin en een bureaulamp op het stadskantoor in Zwolle. Henneman zelf vindt zich tekenaar, schilder en objectenmaker en denkt dat deze uitvinding het resultaat is van een soort 'kruisbestuiving''.

Toen het kantorencomplex van KBB in 2016 plaats maakte voor een ING-bankgebouw en volledig gerenoveerd zou worden, kwam in december het nieuws naar buiten dat de Kus zou verdwijnen. De bank was niet geïnteresseerd in het kunstwerk.

Een verbitterde Henneman: 'Ik denk dat ING het niet bij het imago vindt passen.' Enkele andere locaties in de Bijlmer werden op verschillende gronden afgewezen, bewoners van het Java-eiland schijnen belangstelling te hebben.

De Kus was het laatste grote kunstwerk dat door het Bijenkorfconcern werd geplaatst bij een van zijn gebouwen. Het unieke beeld van Henneman ligt momenteel in de opslag en de kunstenaar hoopt nog steeds dat zijn creatie een nieuwe definitieve standplaats krijgt. Sinds oktober 2019 is er goed nieuws.

De Kus, het iconische kunstwerk van Jeroen Henneman, krijgt een plaats bij het Anton de Kom­plein. Als alles volgens plan verloopt, zal de stalen oproep tot tederheid vanaf begin volgend jaar weer te zien zijn.