Al winkelend kunst kopen

Kunstwerk in litho van Kees van Bohemen uit 1984.

In 1984 verhuisde het Prentenkabinet van het Piazza Center naar de de tweede etage van de Bijenkorf in Eindhoven. Daar kreeg Frank Stroeken de mogelijkheid om onder het motto 'al winkelend kunst kopen' zijn ideaal – kunst toegankelijk maken voor een breed publiek – te verwezenlijken. Hij startte met een tentoonstelling van de Haagse kunstschilder Kees van Bohemen, destijds een van de bekendste kunstenaars van Nederland. Dit werd het succesvolle begin van de presentatie van eigentijdse kunst in een eigen Bijenkorfshop. Het jaar daarop werd, in samenwerking met Sotheby’s, een expositie van het grafisch werk van Maurits Escher georganiseerd, dat vervolgens op 21 oktober bij Sotheby’s in Amsterdam werd geveild. De Bijenkorfklanten konden tegen gereduceerde prijs een affiche van Escher kopen in het Prentenkabinet.

Eindhoven bleef het bruisend centrum van verschillende culturele activiteiten. Zo werd onder de titel: Kunst drempelloos naar de mensen een deel van de beroemde Peter Stuyvesant Collectie in Eindhoven geëxposeerd. Daarvoor werd in de kelder van de Bijenkorf een ruimte van 300 m2 vrijgemaakt.


En op de Piazza werd een oude Franse taxi door Karel Appel in zijn karakteristieke kleuren beschilderd. Niet lang daarna, in 1986, werd Karel Appel opnieuw uitgenodigd om een auto te beschilderen, nu in de hoeketalage van de Bijenkorf in Amsterdam, waar zijn creatie veel bekijks trok.


In 1986 werd in het Prentenkabinet in Eindhoven een expositie gewijd aan het werk van Lucebert. Voor de Bijenkorfklanten was daar een wedstrijd aan verbonden waarmee een ets van de kunstenaar gewonnen kon worden. Geïnspireerd door de slagzin: Kunst in een warenhuis is kunst voor iedereen moesten de deelnemers een tekst op papier zetten in de vorm van een commentaar, beschouwing of filosofische benadering.


In de Bijenkorf Eindhoven kreeg Frank Stroeken de mogelijkheid om onder het motto 'al winkelend kunst kopen' zijn ideaal – kunst toegankelijk maken voor een breed publiek – te verwezenlijken.