Brinkers' filosofie

BijenKorfpagina van november 2004.

Onder het motto "The real source of power in a company today is ideas, the rest is housekeeping" had Peter Brinkers zich, tot zijn vertrek in november 2004, bijna 25 jaar lang met hart en ziel voor de Bijenkorf boekenafdeling ingezet.
In een interview met het dagblad Trouw verwoordde hij zijn filosofie als volgt:

'Het concept van de boekenafdeling, inclusief het café, staat in mijn ogen nog steeds overeind. De kunst is om van bezoekers ook kopers te maken. De boekenafdeling is een verkoopmachine. Het is daarbij van belang dat je vooral door de routing de klant laat doen wat jij wil. Er zijn twee soorten klanten: de runshopper en de klant die langer wil blijven. De klant wordt eerst langs de kiosk met tijdschriften en de kast met goedkope boeken geleid. De focus is op rubrieken gericht waarin voor de klant al een voorselectie is gemaakt. De top-twintig bijvoorbeeld.

De boekenafdeling is een verkoopmachine. Het is daarbij van belang dat je vooral door de routing de klant laat doen wat jij wil. Aldus Peter Brinkers

Het is goed om die richtpunten te hebben. Er bestaat ook geen klant die geïnteresseerd is in alle boeken, je moet het aanbod in segmenten aanbieden. Voor de klant die langer wil blijven, moet je rustpunten op de afdeling inbouwen door een bank of fauteuil te plaatsen. Heel simpel eigenlijk, maar het trucje werkt wel. Al kan ik mij nog discussies herinneren of er wel een zitgelegenheid moest komen. Tegenstanders zeiden dat een bank geen omzet brengt.”



Vanuit deze filosofie ontstond er een volstrekt authentieke boekhandel, die door geen enkele concurrent gekopieerd kon worden. Daarmee heeft deze afdeling op geheel eigen wijze aanzienlijk bijgedragen aan het exclusieve imago van de Bijenkorf.



Schema van John van Nuenen met chronologie van de boekenafdeling.


Advertentie schrijversmarkt, ontwerp Urs Schmidt, 1979.