Meesterbanketbakker

De beroemde Rhumboltaart vanaf 1972.

Vanaf 1969 werden de bakkerijen centraal geleid. Alle patisserie werd volgens vaste receptuur vervaardigd, waardoor ook de opmaak van de verschillende gebaksoorten eenduidig werd, evenals de verkoopprijzen. Voor deze organisatie werd in 1972 de merknaam Meesterbanketbakker geïntroduceerd.


Met de kennis van de succes producten van alle filialen kon een krachtiger en onderscheidender assortiment gebak worden samengesteld. Bestsellers waren bijvoorbeeld de Rhumbol en Trojka.

In 1972 werd de merknaam Meesterbanketbakker geïntroduceerd.

De ambachtelijkheid van de producten werd als belangrijkste kwalificatie gehanteerd, waarbij regelmatig werd teruggegrepen op recepten uit grootmoeders tijd.

Naarmate het begrip Meesterbanketbakker aan bekendheid won, werd het ook tijd om aandacht te besteden de verpakking van de verschillende creaties.

Aanvankelijk werd er een drietal verpakkingen ontwikkeld, alle drie met het sinds 1960 gangbare hexagonraster. Voor de bakkerij werd gekozen voor de kleur blauw, zowel voor de gesloten gebakdoos als die met venster en de simpele papieren zak.



In 1987 werd in de Amsterdamse Bijenkorf een geheel vernieuwde afdeling Meesterbanketbakker geopend en werden de klanten via kleurige bulletins op de hoogte gebracht van de speciale seizoensproducten voor onder meer Pasen en Kerstmis.

De Meesterbanketbakker op de parterre in Amsterdam, 1998.

De beroemde Trojka taart en taartjes vanaf 1972.

De Meesterbanketbakker verpakkingen, 1979.