Een nieuw restaurantconcept

La Ruche restaurant in Amsterdam op de tweede etage van de nieuwe lichthal, 1961.

In 1959 liet de directie door het Researchbureau onderzoek doen naar de functie van de lunchroom in het warenhuis. Met als conclusies:

De klant wil in alle rust iets nuttigen en uitrusten van de vermoeienissen van het winkelen. Gezelligheid is een bepalende factor voor een bezoek aan het restaurant.


Het zijn meestal wat grotere gezelschappen die het restaurant bezoeken: een gezin, of een gezelschap van vrienden en/of familie.


De klant wil in alle rust iets nuttigen en uitrusten van de vermoeienissen van het winkelen.Aldus het Researchbureau. Het nieuwe restaurantconcept kreeg in 1959 de naam La Ruche.

Deze conclusies zijn misschien het begin geweest van een ander restaurantconcept. Ten gevolge van inefficiënte productie- en verkoopmethoden, alsmede de gestegen loonkosten, was de lunchroom van de Haagse Bijenkorf verliesgevend geworden. Met adviezen van de heer Baljon, toenmalig horecaleider van de HEMA restaurants, werd er hard gewerkt aan een nieuw concept, dat restaurant La Ruche zou gaan heten.

In deze restaurantformule stonden efficiency in de productie zowel als in de bediening voorop. Keuken en bakkerij werkten volgens de modernste productiemethoden en de looplijnen voor het bedienend personeel werden sterk verkort.

Het restaurant in de nieuwe Bijenkorf Rotterdam met het beeld van Henri Moore, 1957.