Verdere centralisatie van diensten

De administratieve medewerkers in filiaal Amsterdam, 1950.

De nieuwe concernhuistvesting in Zwaansvliet, 1967

In het begin van de jaren zestig werd overwogen om naast de inkoop ook een aantal andere belangrijke functies in de filialen te centraliseren. Daarbij werd gedacht aan de reclame, de verkooppromotie en bepaalde administratieve functies. Inmiddels had de computer zijn entree gemaakt en al in 1964 werd de salarisadministratie geautomatiseerd, waarmee het Bijenkorfconcern voorop liep.

In 1966 werden de werkmaatschappijen Bijenkorf, HEMA en Perry van der Kar als zelfstandige entiteiten georganiseerd, met als gevolg dat in 1967 de concernfuncties als aparte holding naar Zwaansvliet werden verhuisd. Ook de voorbereiding van het nieuw te openen filiaal in Eindhoven waren van invloed op verdere centralisatie.

In het begin van de jaren zestig werd begonnen met centralisatie van de inkoop en reclame. Tevens werden gemeenschappelijkediensten voor de Bijenkorf en HEMA gecentraliseerd in Zwaansvliet.