Total Retail in 2019

Het nieuwe total retailmodel van de Bijenkorf vanaf september 2019.

De plannen voor 2019 zullen nogal wat consequenties hebben voor het bedrijf. De Bijenkorf vernieuwde zijn logistieke concept volledig om nog betere service aan de klanten te kunnen leveren.


De directie besloot per medio 2018 de huidige twee (de voorraad voor online verkopen lagen opgeslagen in Waalwijk) distributiecentra samen te voegen tot één nieuw distributiecentrum in Tilburg en de werkzaamheden uit te besteden aan een gespecialiseerde logistiek dienstverlener. Deze samenvoeging leidt tot een betere en snellere service aan de klanten doordat de bevoorrading van zowel de winkels als de webshop vanuit één centrale voorraad ging plaatsvinden.


De Bijenkorf verhuist naar een nieuw distributiecentrum. Vanaf september 2019 versturen zij alle online bestellingen vanuit het nieuwe duurzame distributiecentrum in Tilburg. Ook worden alle winkels hier vandaan bevoorraad.

Door de sluiting van het distributiecentrum in Woerden verloren 143 medewerkers hun baan. Gezien de groeiverwachting van de winkelverkoop en met name van de website de Bijenkorf.nl, zal de werkgelegenheid in de distributie op termijn met ongeveer driehonderd banen toenemen tot een aantal van achthonderd.

Giovanni Colauto, CEO van de Bijenkorf, vond het een moeilijk besluit. 'Omdat dit betekent dat wij afscheid moeten nemen van een aantal collega’s. Wij hebben de diverse opties dan ook zorgvuldig afgewogen. Het besluit is gebaseerd op de overtuiging dat dit nodig is om ook in de toekomst succesvol te blijven als omnichannel retailer. Het verlenen van een optimale service aan de klanten is een speerpunt van de premium experience strategie. Voor de betrokken collega’s is een goed sociaal plan van kracht.'

Het nieuwe distributie centrum in Tilburg sepetember 2019

De multichannel distributie van de Bijenkorf vanaf 2018

Customer passport en centrale database 2010