De kracht van digitaal winkelen

De pagina in Bij magazine, maart 2001.

In 2003 was de Bijenkorfsite bijna volwassen geworden. De balans tussen gebruikersgemak en de typische Bijenkorfuitstraling, tussen allure en toegankelijkheid was verbeterd. De website telde vijf onderdelen: Bij-shop on-line, om digitaal te winkelen, Bij-cadeau, om per internet een cadeau te versturen, de Bij-card, met meer informatie voor de vaste klant en Bij-huwelijksservice. Het fenomeen e-commerce raakte ook steeds beter geïntegreerd in de organisatie: de inkoop had inmiddels geleerd om speciaal in te kopen voor e-commerce. Iedereen was er langzamerhand van overtuigd dat de kracht van www.bijenkorf.nl lag in verwennen en gemak.

Vanaf 2010 kan E-commerce als een sterk groeiend extra filiaal beschouwd worden.

Ondanks deze positieve geluiden bleek in 2005 het succes toch nog te beperkt: de omzet via de site bedroeg slechts één miljoen. De grootste problemen waren van technische en logistieke aard en deden zich vooral voor tijdens piekomzetten. Toen in 2007 deze problemen waren opgelost en de site compleet was vernieuwd, begon na enige tijd het bezoek en daarmee de omzet gestaag te groeien. Ondanks de sluiting van 5 filialen in 2013.

Pagina's uit de Inspiration van april 2013. De internationale uitgave.

Pagina's uit de Inspiration van april 2013. De internationale uitgave.