Communicatie essentieel

Schema van het seizoensprogramma voor promotieactiviteiten uit de tachtiger jaren van de vorige eeuw in de Bijenkorf.

Voor het welslagen van de onderneming is communicatie met de klant altijd essentieel geweest. Waren het aanvankelijk vooral de etalages en krantenadvertenties waarmee de Bijenkorf van zich deed spreken, in de loop der jaren werden alle mogelijke nieuwe middelen ingezet om aandacht te trekken.

De inrichting van de 22 etalages was voor het warenhuis op de Dam het eerste middel om passanten te laten zien wat de winkel op die vier etages aan gevarieerde assortimenten te bieden had. Maar al vrij snel zag de Bijenkorf ook in de wisseling van de seizoenen aanleiding om die assortimenten aan te passen en de klant te interesseren voor typische seizoensproducten.


Al vrij snel zag de Bijenkorf de wisseling van de seizoenen als aanleiding om die assortimenten aan te passen en de klant te interesseren voor typische seizoensproducten.

Zo werd bijvoorbeeld in januari gestart met De Witte weken, gevolgd door de Maand van de schoonmaak van het huis – de grote schoonmaak was voor de Tweede Wereldoorlog nog een jaarlijks terugkerende voorjaarsplicht van elke huisvrouw. En als alles dan lekker schoon was, kon er in maart aandacht worden besteed aan de nieuwe mode. Vanaf de jaren dertig kwamen daar de Boekendag en later de Boekenweek bij. Zo kreeg elke maand zijn eigen attractie waarmee potentiële klanten naar de Bijenkorf werden gelokt.

De zomer stond meestal in het teken van mode en het buitenleven, later gevolgd door alles wat er nodig was voor de vakantie. In het najaar waren er wederom de modetendensen en later in het jaar werd de schijnwerper gericht op Sinterklaas en Kerst. In 1920 verscheen voor het eerst een Geschenken Catalogus, waarin aanvankelijk beide decemberfeesten werden gecombineerd. Al snel werd daarvan afgeweken, omdat ter gelegenheid van Kerstmis de Bijenkorf in het teken stond van de actie Kijken en Keuren. Met als grote trekpleister de afdeling Levensmiddelen op de vierde etage.


Witte week advertentie, 30 januari 1925.

Voorjaarsmode advertentie 1922.