Veranderende tijden

Advertentie Drie Dwaze Dagen 2009

In een interview in Adformatie licht oud-directeur Marketing Robert Bohemen de besluitvorming toe. 'De start van de Drie Dwaze Dagen in 1984 was het omslagpunt na de sombere periode van bijna faillissement in 1982/83 en het herstel van het positieve imago bij de klanten die hun Bijenkorf weer herkenden als hun winkel waar veel te beleven viel, maar waar men ook voor goede prijzen mooie merkartikelen kon kopen. Ook het personeel dat tijdens de moeilijke periode nog altijd bleef geloven in het komende succes na de Strategische Heroriëntatie en het Herstelplan voelde zich beloond voor haar overmatige inspanningen door het omzetsucces van de Drie Dwaze Dagen. Iedere Bijenkorfmedewerker kende het belang van goede omzetten om weer nieuwe energie te krijgen voor de volgende zware inspanning. Het hoogtepunt van het evenement lag duidelijk eind jaren tachtig en de volle periode van de negentiger jaren. De omzet bleef ook nog verder doorstijgen na het jaar 2000. Het werd alleen moeilijker ieder jaar maar weer originele toevoegingen te bedenken die de aantrekkelijkheid van het evenement op top niveau moesten houden.


Drie en een half miljoen bezoekers op de site van de Bijenkorf om zich te orienteren voor DDD aankopen.

In 2013, bij de dertigste editie van de Dwaze Dagen, verwachtte de Bijenkorf zo'n miljoen bezoekers in de filialen en ongeveer hetzelfde aantal op de website

deBijenkorf.nl. Ruim een derde van de omzet kwam naar verwachting van Members van de Bijenkorf, de vaste klanten.


Ook via de site deBijenkorf.nl was vrijwel het gehele Drie Dwaze Dagen-assortiment verkrijgbaar. Ruim twintig procent van de totale Drie Dwaze Dagen-omzet werd inmiddels online gegenereerd. Tijdens de campagneperiode oriënteren zo'n 3,5 miljoen unieke bezoekers zich online op de Drie Dwaze Dagen. Bohemen zei hierover: ‘De oplage van de hardcopy boekjes laten wij dalen en we sturen op het digitaal bekijken van de boekjes. Dat werd ook massaal gedaan, de views van de boekjes via de app en website lieten een enorme groei zien. Per saldo realiseerde De Bijenkorf zo een aanzienlijk groter bereik.'