Tante Annie

BijenKorf (dat toen nog Bijblad heette) van sepember 1984.

Het etalageplan werd uitgewerkt door Hans Krijger, vormgever Teun Anders ontwierp een duidelijk herkenbaar actielogo.

Vanaf het begin was iedere Bijenkorver zich ervan bewust dat deze drie dagen heel speciaal moesten worden, een evenement dat volstrekt nieuw was voor Nederland. De directie wilde er dan ook nadrukkelijk geen opruiming van maken, waarbij altijd gedoe is over de juiste maten en kleuren. In plaats daarvan was er gekozen voor spraakmakende aanbiedingen, die speciaal voor deze actie werden ingekocht. Met gloedvolle slagzinnen als Grote hopen doen verkopen, Stack ‘em high, sell ‘em cheap en You can’t sell wood from an empty wagon.


De winkels moesten vol liggen met unieke aanbiedingen. Niet meer en niet minder. De kracht van deze actie school in de eenvoud. 'Mijn tante Annie moet het begrijpen', omschreef directeur Theo Henselijn jarenlang de doelstelling. 'Want als tante Annie het niet snapt, is het te ingewikkeld en zullen zowel de klanten als onze medewerkers het niet snappen. En dat kost omzet.'


"Mijn Tante Annie moet het begrijpen" zei Theo Henselijn directeur verkoop van de Bijenkorf

Bijblad van 23 september 1985.

Met een speciaal voor de grootschalige najaarsactie vrijgemaakt budget gingen de inkoopleider op pad om afspraken te maken met hun leveranciers. Dat ging niet altijd van een leien dakje. Sommige leveranciers zagen grote kansen en deden meteen mee, anderen hadden hun bedenkingen, met argumenten als: 'ik heb met meerdere partijen te maken', of ' ik heb nog wel wat oude voorraad liggen’. Weer anderen besloten de eer vooralsnog aan anderen te laten.


In het voorjaar van 1984 leidden de resultaten van al deze verhitte gesprekken tot de papieren uitmonstering: het assortiment voor de komende spectaculaire najaarsactie was samengesteld!

De actie en het moment waren duidelijk, maar onder welke naam en op welke manier moest het evenement wereldkundig worden gemaakt? Samen met reclamebureau Young & Rubicam werd de naam 3 Dolle Dwaze Dagen bedacht. Het adjectief 'dolle' lag echter gevoelig, vanwege de mogelijke associatie met Dolle Dinsdag, die rampzalige dinsdag uit de Tweede Wereldoorlog. Gezien de joodse achtergrond van de Bijenkorf werd deze naam dan ook op het laatste moment gewijzigd in Drie Dwaze Dagen.