Einde van het feest

Advertentie de Drie Dwaze Dagen, 2009.

In 2015 kwam er een eind aan wat de geschiedenis zou ingaan als het mooiste verkoopfeest ooit. Volgens CEO Giovanni Colauto paste het concept niet meer bij het warenhuis van vandaag. 'We hebben genoeg succes', oordeelde hij in een interview in De Telegraaf. 'Onze omzet steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met tien procent. De mensen komen niet voor korting, ze komen voor beleving.'

Volgens Colauto pasten prijsgedreven promoties niet bij een bedrijf dat zich wil focussen op het hoogste luxueuze segment. Daarom hanteert het bedrijf sinds 2013 de Premium Experience Strategie. Suzan van de Velde, manager Public Relations en evenementen bij de Bijenkorf: 'We willen onze merknaam op internationaal topniveau positioneren.

Daarvoor moeten we uitblinken op het gebied van service en winkelbeleving. Wat betreft service streeft het warenhuis naar een persoonlijke benadering van trouwe klanten, zogenaamde privilege members. Bij die klanten proberen we goed te luisteren naar hun voorkeuren. We passen onze communicatie hierop aan, zodat we onze klanten kunnen voorzien van informatie die voor hen relevant is. De winkelbeleving hoopt het warenhuis verder te verbeteren door het organiseren van meer evenementen in de winkels. We organiseren al jaren uiteenlopende evenementen in onze winkels. Denk bijvoorbeeld aan Turn on the Lights, de ontsteking van honderdduizenden lichtjes rondom ons filiaal in Amsterdam, of signeersessies van modeontwerpers.'


"Het concept past niet meer bij het warenhuis" aldus de CEO

Met het beƫindigen van de jaarlijks terugkerende traditie van de Drie Dwaze Dagen, rees de vraag wat er zou gebeuren met de klanten die zo massaal op het commerciƫle evenement afkwamen. Omdat het evenement algemeen bekend stond om de lage prijzen, trok het vooral klanten die juist op zoek waren naar een goede aanbieding. Met de veranderde strategie wilde de Bijenkorf nu juist belangstelling wekken voor het meer luxueuze segment.

'De Drie Dwaze Dagen waren een bovengemiddeld commercieel evenement dat de Bijenkorf zeker veel opgeleverd heeft tijdens de meer dan dertig jaar dat het gevoerd werd. Het jaar na de stopzetting in 2016 bleek dat het gemis aan omzet volledig werd opgevangen door omzet in een ander type goederen, maar wat nog veel belangrijker bleek, was het niet meer ieder jaar terugkerende probleem van de restvoorraden en retouren. Daarmee bleef de marge op de omzet ook op een hoger niveau,' aldus Van de Velde.


Affiche de Drie Dwaze Dagen 2013.

Affiche de Drie Dwaze Dagen 2014.