Cosmetica in de Bijenkorf

Klantenbrief voor gratis toiletzeep uit 1924.

Wikkelpapier van huishoudzeep uit 1924.

De eerste decennia van de 20e eeuw draaide alles om blush, destijds rouge genaamd, en een egale huid. Er werden in de Bijenkorf dan ook voornamelijk gezichtspoeders en rouges verkocht, de een natuurlijk nog beter dan de ander. Het ging er vooral om dat je er zo natuurlijk mogelijk uitzag, dus het gebruik van oogschaduw en mascara was minder populair. Wel gebruikte men graag wenkbrauwpotlood en een rozerode lipstick of lipbalm.


De parfumerie-afdeling bestond aanvankelijk vooral uit verzorgende producten als zeep, gezichtspoeders en eenvoudige huidcrèmes. Om de omzet van de toiletartikelen te stimuleren kregen de vaste klanten per brief een aanbod in Bijenkorfzeep, maar in het algemeen stond de cosmetica niet bovenaan om gepromoot te worden. De toiletartikelenafdeling in Amsterdam was relatief klein en onbelangrijk; pas in 1926, met de opening van de Bijenkorf in Den Haag, en zeker die van het door Dudok ontworpen filiaal in Rotterdam, kwam daar verandering in.

.

De parfumerie-afdeling bestond aanvankelijk vooral uit verzorgende producten als zeep, gezichtspoeders en eenvoudige huidcrèmes.